تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU7) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۴۹٫۷۰ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطوح مقاومت بعدی ۵۰٫۰۸ و ۵۰٫۴۳ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که قبلا گفتیم فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۴۹٫۷۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند افزایشی ۴۵٫۴۰ (پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۷) به ۵۰٫۴۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد و به باور ما از نظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی که از سطح ۵۰٫۴۳ صورت گرفته تکمیل شده است زیرا این حرکت در قالب سه موج  a , b , c شکل گرفته است و نکته مهم آنکه در چارت پایین به وضوح مشخص است که موج سوم یعنی موج c کوتاهتر از موج اول یعنی موج a بوده است.

این رابطه تکنیکی از آنجایی که روند افزایشی قبلی از سطح ۴۵٫۴۰ بسیار تند و شارپی بوده قابل قبول است و برای امروز تثبیت قیمت نفت آمریکا بالای سطح حمایت ۴۹٫۲۴ برای صدور سیگنال خرید با حد تارگت ۴۹٫۷۰ و پس از آن سطوح ۵۰٫۰۸ و ۵۰٫۴۳ مهم و ضروری است زیرا اگر امروز به هر دلیلی سطح حمایت ۴۹٫۲۴ شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود به معنای استمرار موج اصلاحی به سطح حمایت ۴۸٫۵۱ تلقی می شود.

از منظر تحلیل بنیادی نیز کاهش شمار دکل های حفاری نفت شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز که نشان از توقف رشد تولیدات نفت در میان مدت است و از سوی دیگر امید سرمایه گذاران به رشد تقاضای انرژی پس از اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا از جمله دلایل افزایش اخیر قیمت نفت محسوب می شود. باید توجه داشت نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱ اوت ۲۰۱۷ با جهت گیری مثبت بورس بازان آمریکا مواجه شده و فعلا با ۴۸۶۸۰۰+ قرارداد خالص باز در موقعیت خرید قرار دارد که می توان انتظار تقویت قیمت نفت را داشت.

بنابراین تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم یا حداقل تا زمانیکه برای امروز قیمت آن در بالای سطح ۴۹٫۲۴ دلار در هر بشکه قرار دارد، همچنان روند قیمت نفت را صعودی می دانیم. لازم به ذکر است از آنجایی که اوپک در حال تلاش برای تداوم پایبندی به توافق کاهش تولید ۱٫۸ میلیون بشکه در روز است که آن را تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کرده، کمیته نظارت بر اجرای توافق، در روزهای هفتم و هشتم ماه جاری میلادی (اوت ۲۰۱۷) در ابوظبی دیدار خواهند داشت تا شاید راه‌حل‌هایی برای پایبندی توافق کاهش تولیدات خود پیدا کنند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV7) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به بالاترین سطح روز ۳ اوت یعنی ۵۲٫۸۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و الگوی گوه یا کنج افزایشی تایید کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی آغاز شده از سطح ۵۲٫۹۲ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) به دلیل آنکه در قالب سه موج کوچک  a , b , c شکل گرفته، تکمیل شده است و در چارت پایین به وضوح مشخص است که موج سوم یعنی موج c کوتاهتر از موج قبلی یعنی موج a بوده است و چنین ارتباطی اشاره به تمایلات مثبت و قوی در افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال دارد.

به باور ما روند افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال که از سطح ۵۱٫۴۳ (پایین ترین سطح ۴ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته به معنای از سرگیری روند افزایشی قبلی از سطح ۴۷٫۶۸ (پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۷) می باشد و حتی اگر هم این فرضیه نادرست باشد باید توجه داشته باشیم که الگوی گوه یا کنج (wedge) که از سطح ۵۲٫۹۲ به این سو توسعه پیدا کرده اشاره به این نکته مهم دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال به احتمال زیاد دوباره خود را به سطح ۵۲٫۸۹ نزدیک خواهد کرد.

لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۵۲٫۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج c) دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز پایین آن بسته شود منجر به برگشت و اصلاح به ترتیب به سطوح ۵۱٫۸۷ و ۵۱٫۶۲ می شود. با این حال تا زمانیکه قیمت آن در بالای سطح حمایت ۵۲٫۱۱ تثبیت شده است احتمال افزایش دوباره به سطح ۵۲٫۸۹ دلار در هر بشکه وجود دارد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن