تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۱۲۵۵ را تاچ کند و در صورتیکه این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۲۴۷ می شود. همانطور که در چارت پایین مشخص است اولین سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۷۳٫۹۷ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد.

در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا در اولین برخورد به این حمایت ۱۲۵۵ مقداری به سمت بالای ۱۲۶۰ اصلاح کرده است که به باور ما این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد امروز در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) که مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۲۰۴٫۴۵ نیز است متوقف خواهد شد.

بنابراین برای امروز با توجه به آنکه چرخه پنج موجی قیمت که از سطح ۱۲۰۴٫۴۵ شاهد بودیم تکمیل شده است این احتمال وجود دارد، حرکت اصلاحی و نزولی که از سطح ۱۲۷۳٫۹۷ آغاز گردیده است دیر یا زود تارگت ۱۲۴۷ را بعد از شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۵۵ نشانه گیرد که این سطح ۱۲۴۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است.

چند روز گذشته بازار جهانی اونس طلا در نوعی آرامش بین سطوح ۱۲۵۵ و ۱۲۶۳ بسر برده که یکی از دلایل آن نبود خبری چندان مهم از اقتصاد نخست جهان بوده است اما از روز پنجشنبه و جمعه این آرامش بر هم خواهد خورد و هم به لحاظ تکنیکی و هم بنیادی انتظار موج های بلندی را داریم. شاخص PPI یا میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند روز پنجشنبه این هفته اعلام خواهد شد.

در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا پیش بینی می شود در ماه جولای همانند رقم قبلی %۰٫۱ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۰۰ به %۲٫۲ افزایش یابد و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا انتظار می رود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۱ رشد یابد.

شاخص مهم دیگر که روز جمعه این هفته اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص در روز جمعه پیش بینی می شود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۸ افزایش یابد.  نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آنCore CPI  گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته به میزان %۱٫۷ رشد داشته باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت بزرگترین ETF یا صندوق های قابل معامله در جهان که بر روی طلا کار می کند صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) است که موجودی ذخایر طلا آن امروز مشخص شد که به ۷۸۶٫۸۶۹ تن کاهش داشته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و این موضوع بیانگر آن است که مدیران عملیاتی این صندوق بیشتر ترجیح می دهند در راستای روند قیمت جهانی اونس طلا به معامله بپردازند (یعنی در جهت روند اصلی) تا اینکه از پیش بینی های موجود و نوسانات کوتاه روزانه استفاده نمایند.

البته باید به این موضوع توجه داشت که تغییرات قیمت جهانی اونس طلا معمولا سریع تر از عملکرد مدیران صندوق جهانی اسپایدر برای تغییر موجودی ذخایر طلا اتفاق می افتد. آمارهای تورمی قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آمریکا آخر این هفته برای عموم فعالان بازار منتشر می شوند و اگر در آن نشانه ایی هر چند کوچک از رشد تورم در آمریکا مشاهده شود، با تقویت انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر امسال، قیمت جهانی اونس طلا می تواند با شکست سطح حمایت ۱۲۵۵ به حدود ۱۲۴۷ دوباره ریزش نماید و تا آن زمان سطح ۱۲۶۳ فعلا مقاومت اولیه مهم قیمت جهانی اونس طلا در برابر هر گونه حرکت صعودی است و تا کندل دو ساعته بالای این سطح تثبیت نشود سیگنال خریدی صادر نخواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا