تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU7) پیش بینی می شود در صورتیکه قیمت آن بتواند به بالای سطح مقاومت ۴۹٫۷۰ دلار در هر بشکه دست یابد سیگنال خرید به ترتیب تا سطوح ۴۹٫۹۶ و ۵۰٫۰۸ صادر کند و خود را یک گام دیگر به سطوح ۵۰٫۱۶ و ۵۰٫۴۳ نزدیک کند که این سطح آخری بالاترین نرخ ثبت شده در روز ۱ اوت ۲۰۱۷ به این سو می باشد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح مقاومت ۴۹٫۷۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۴۰ (پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۷) به ۵۰٫۴۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد. نقطه مناسب برای ورود به بازار در مثلث افزایشی لحظه شکسته شدن رو به بالای مثلث است و در این نقطه معامله گران وارد بازار می شوند و حداقل انتظار قیمتی آنها به اندازه ارتفاع مثلث است که در چارت پایین مشخص است.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز پس از آنکه عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان اعلام کرد که در ماه سپتامبر به منظور تبعیت از توافق کاهش تولید، میزان عرضه نفت خود به اکثر مشتریان آسیایی اش را تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داد این خبر به تقویت بازار نفت کمک کرده است.

از دیروز مقامات کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک نشست دو روزه‌ای را در ابوظبی به منظور گفت‌وگو درباره راه‌هایی برای تقویت پایبندی به توافق کاهش تولید برگزار کرده اند و با فرض اینکه امروز از نشست فنی در ابوظبی نتیجه خاصی حاصل نشود، به باور ما سرنوشت کوتاه مدت نفت احتمالا با انتشار آمار ذخایر نفت آمریکا از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور در روز چهارشنبه مشخص می‌شود.

اداره اطلاعات انرژی که بخشی از وزارت انرژی آمریکا است گزارش هفتگی خود درباره وضعیت نفت را فردا منتشر می کند و جزییات مربوط به ذخایر و فعالیت پالایشگاهی را ارائه می‌کند. انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی به میزان ۲٫۸۰۰- میلیون بشکه ( رقم قبلی ۱٫۵۲۷- میلیون بشکه) کاهش پیدا کرده باشد و ذخایر فرآورده‌های پالایش شده نیز احتمالا کاهش پیدا کند که خبر مثبتی برای قیمت نفت محسوب می شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV7) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و همچنان سیگنال خرید صادر کرده است و به همین خاطر پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به بالاترین سطح روز ۳ اوت یعنی ۵۲٫۸۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و الگوی گوه یا کنج افزایشی تایید کرده است.

به باور ما روند افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال که از سطح ۵۱٫۴۳ (پایین ترین سطح ۴ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته به معنای از سرگیری روند افزایشی قبلی از سطح ۴۷٫۶۸ (پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۷) می باشد و حتی اگر هم این فرضیه نادرست باشد باید توجه داشته باشیم که الگوی گوه یا کنج (wedge) که از سطح ۵۲٫۹۲ به این سو توسعه پیدا کرده اشاره به این نکته مهم دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال به احتمال زیاد دوباره خود را به سطح ۵۲٫۸۹ نزدیک خواهد کرد. الگوی کنج اشاره به الگوی ادامه دهنده افزایشی است.

همانطور که در چارت بعدی مشخص است این الگو زمانی که قیمت در بین دو خط حمایت و مقاومت با شیب مثبت محدود می شود شکل می گیرد و شیب خط حمایت باید بیشتر از خط مقاومت باشد و این امر گویای این است که کف های بالاتر با سرعت بیشتری از قله های بالاتر شکل می گیرند و منجر به ایجاد یک شکل کنج همانند نمودار الگوی پایین در چارت یک ساعته نفت برنت دریای شمال می شود و بعد از یک دوره ی تثبیت قیمت در بین خطوط حمایت و مقاومت باید منتظر یک حرکت مهمی قیمت به سمت بالا باشیم که می توان انتظار شکست و جهش قیمت به سوی سطح ۵۲٫۸۹ را داشت.

لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۵۲٫۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج c) دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز پایین آن بسته شود منجر به برگشت و اصلاح به ترتیب به سطوح ۵۱٫۸۷ و ۵۱٫۶۲ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) می شود. با این حال تا زمانیکه قیمت آن در بالای سطح حمایت ۵۲٫۱۱ تثبیت شده است احتمال افزایش دوباره به سطح ۵۲٫۸۹ دلار در هر بشکه وجود دارد که دیروز بدان اشاره کردیم. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن