تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده تحلیل دیروز همچنان معتبر است و پیش بینی می شود با توجه به تهدید امروز کره شمالی به حمله به گوام که یک پایگاه استراتژیک آمریکایی است و تقاضا برای خرید دلار آمریکا به عنوان ارز مطمئن، قیمت آن در هفته جاری به نرخهای بالای سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ صعود کند.

این احتمال وجود دارد که امروز با شکست سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ دیر یا زود تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و خطوط فیبوناچی پایین نشان داده اند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص مثل امروز روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

این مسئله نکات مهمی دارد که با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم (به غیر از سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا و شاخص قیمت تولیدکنندگان و قیمت مصرف کنندگان آمریکا PPI & CPI) اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل آمار قوی اشتغال بازار کار آمریکا و بالا گرفتن تنش میان آمریکا و کره شمالی رفتار خواهد کرد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

لازم به ذکر است برای این هفته در صورتی که سخنرانی مقامات بانک فدرال در مورد افزایش نرخ بهره تند و تیز باشد احتمال افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطوح بالای ۹۳٫۸۰ و ۹۴٫۵۸ بوجود خواهد آمد. دیروز شاخص های خوش بینی کسب و کار کوچک توسط فدراسیون آمریکا (NFIB) ، شاخص فرصت های شغلی و خلاصه گردش کار آمریکا (JOLTS) و شاخص خوش بینی اقتصادی موسسه سیاست و سیاست ورزی آمریکا در زمینه کسب و کار روزانه سرمایه گذار (IBD/TIPP) همگی بهتر از حد پیش بینی ها اعلام شدند که موجب تقویت دلار آمریکا در بازارها شده است و امروز بازار منتظر آمارهای مقدماتی بهره وری غیر کشاورزی و هزینه های واحد نیروی کار آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری است.

همانطور که پیشتر گفته شد شاخص PPI یا میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند فردا اعلام خواهد شد. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا پیش بینی می شود در ماه جولای همانند رقم قبلی %۰٫۱ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۰۰ به %۲٫۲ افزایش یابد و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا انتظار می رود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۱ رشد یابد.

شاخص مهم دیگر که روز جمعه اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص در روز جمعه پیش بینی می شود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۸ افزایش یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته به میزان %۱٫۷ رشد داشته باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) قرار داشت که امروز شکسته شد و با توجه به واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI از شانس زیادی برای صعود بیشتر برخوردار است و انتظار داریم به تقویت بیشتر شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کمک کند.

لازم به ذکر است این هفته در حرکت نزولی تنها در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۹۳٫۰۱۹ و تثبیت کندل روزانه قیمت در پایین این سطح، حرکت افزایشی را دچار تزلزل خواهد کرد و آن وقت می بایست در سناریوی افزایشی به سطح ۹۴٫۵۸ تجدید نظر کرد. اما با توجه به آنکه شکست اخیر سطح حمایت ۹۳٫۰۱۹ (پایین ترین سطح ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶) یک شکست غلط (false break) به نظر می رسد، از این رو احتمال ریزش دوباره قیمت شاخص دلار آمریکا به زیر سطح حمایت ۹۳٫۰۱ اندکی بعید به نظر می رسد که دیروز نیز به این موضوع اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا