تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا با رسیدن به سطح ۱۲۸۸ فاصله خود را با سطح مقاومت ۱۲۹۵ بسیار کم کرده است و چند روز گذشته که در همین ستون صحبت از افزایش طلا به سطح ۱۲۸۸ دلاری می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورتیکه این سطح مقاومت هم شکسته شود، سیگنال خرید تا سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) صادر کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح ۱۲۸۰ در واکنش به اظهارنظرهای جدید رئیس جمهور آمریکا در مورد کره شمالی و بالا گرفتن تنش های اخیر میان این دو کشور بیشتر تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت اونس طلا توانسته خود را بالای سطح ۱۲۸۰ تثبیت کند و به همین خاطر در واکنش به خبر کره شمالی با افزایش قیمت به بالاترین سطوح ۲ ماهه گذشته روبرو شده است. با توجه به این تحولات تکنیکال امروز نیز برای اونس طلا احتمال افزایش قیمت آن زیاد است و در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا مشخص شده است.

در صورتیکه حرکت صعودی پایدار باشد و قیمت در بالای نرخ ۱۲۸۸ باقی بماند می تواند هدف ۱۲۹۵ را نمایان سازد و یک گام دیگر به سطح روانی ۱۳۰۰ نزدیک شود. لازم به ذکر است برای امروز سطوح حمایت ۱۲۸۰ و ۱۲۷۷ می توانند مانع از استمرار هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی گردد و همانطور که اشاره کردیم شکسته شدن سطح ۱۲۸۸ تقویت بیشتر اونس طلا را به سوی سطح ۱۲۹۵ و بالاتر در پی خواهد داشت.

دلیلی برای تغییر تحلیل روزهای اخیر وجود ندارد و با توجه به تنش های سیاسی میان آمریکا و کره شمالی، قیمت جهانی اونس طلا روندی افزایشی به خود گرفته است و همچنان در بالاترین نرخهای خود در ۲ ماهه گذشته قرار دارد. تهدید چند روز پیش کره‌شمالی به حمله به جزیره گوام که یک پایگاه استراتژیک آمریکایی است و اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا به کره شمالی نگرانی‌ها درباره آینده بازار طلا را افزایش داده و باید توجه داشت تشدید تنش میان آمریکا و کره شمالی در حال حاضر تعیین کننده قیمت جهانی طلا می باشد.

تجربه سال های گذشته ثابت کرده است که به سنت بازار، اخلال در بازارهای مالی، خصوصاً گردش سرمایه در بازار سهام و اوراق بهادار، موجب هجوم سرمایه گذاران به ارزهای مطمئن نظیر ین ژاپن و دارایی های مطمئن مثل طلا خواهد شد. رشد قابل توجه ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی در روزهای اخیر و افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۲ ماهه گذشته لزوماً پاسخ به تقاضای واقعی مصرف کننده نداشته و چنانچه مشخص است، سرمایه گذاران برای تضمین سرمایه خود و خروج از بازار پرریسک سهام، به خرید ین ژاپن ، فرانک سوئیس و طلا روی آورده اند.

به همین دلیل به هنگام بروز آشفتگی سیاسی و اقتصادی در جهان، سرمایه گذاران برای در امان نگه داشتن سرمایه های خود از نوسانات بازارهای مالی به بازار طلا پناه می برند و به همین دلیل تشدید تنش بین کره شمالی و آمریکا سبب می شود سرمایه گذاران به سمت دارایی های امن‌تر نظیر طلا و ین ژاپن و فرانک سوئیس گرایش پیدا کنند.

همانطور که دیروز نیز گفتیم این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند. تاریخ نشان داده هنگامی که بوی جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت طلا به بالاترین نرخهای ۲ ماهه گذشته می باشد و روند صعودی اونس طلا احتمالاً در کوتاه مدت فعلا امتداد بیشتری یابد.

در تقویم اقتصادی امروز شاخص مهم تورم قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام شود که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این شاخص در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش “نرخ تورم” بکار می رود.

برای شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) پیش بینی می شود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۸ افزایش یابد.  نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود.

در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته به میزان %۱٫۷ رشد داشته باشد. لازم به ذکر است چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (کاپلن و کاشکاری) نیز امروز سخنرانی خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا