تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU7) پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه بتواند از سطح حمایت ۴۷٫۹۲ دلار در هر بشکه عبور کند سیگنال فروش به ترتیب به سطوح ۴۷٫۱۰ و ۴۷٫۰۵ صادر خواهد کرد که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار تایم فریم ۱ ساعته پایین مشاهده می شود قیمت نفت آمریکا نتوانست خود را بالای سطوح مقاومت ۵۰٫۰۸ و ۵۰٫۱۶ تثبیت کند و با تکمیل شدن موج d در پشت سطح مقاومت ۵۰٫۴۳ هم اکنون فروشندگان در جهت موج نزولی e وارد بازار شده اند و امروز در تلاش برای شکست سطح ۴۷٫۹۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۴۰ – پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۷ به ۵۰٫۴۳ – بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) هستند.

در واقع بعد از آنکه قیمت نفت نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۵۰ تثبیت کند، سریعا به نرخهای پایین دو هفته گذشته سقوط کرده است و از منظر تحلیل بنیادی نگرانی ها از تداوم مازاد عرضه در بازار نفت با وجود کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا موجب شده تا قیمت نفت از شب گذشته با کاهش شدیدی مواجه شود و امروز قرار است شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز آمریکا در گزارش روز جمعه خود تعداد دکل های حفاری نفتی خود را در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام کند که اگر بالاتر از رقم قبلی (۷۶۵ دکل) باشد احتمال استمرار حرکت کاهشی قیمت نفت بیشتر خواهد شد.

با وجود اینکه ذخایر نفت ایالات متحده آمریکا برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت اما برخی از سرمایه گذاران معتقدند که این کاهش بیشتر به خاطر تغییرات فصلی است. از سوی دیگر انتشار خبری از آژانس بین المللی انرژی (IEA) که امروز اعلام کرد با وجود رشد تقاضا در بازار اما تعادلی در بازار نفت آنهم به خاطر عدم تعهد اوپک در کاهش سطح تولیدات صورت نگرفته است این خبر نیز در معاملات امروز به کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار دامن زده است.

باید توجه داشت معامله گران نفت همچنین به دقت تنش ها بین آمریکا و کره شمالی و تاثیرات آن بر بازارهای مختلف را رصد می کنند که این تحولات تاثیر منفی بر قیمت داراییهای پرریسک نظیر سهام و کالاها و نفت در کوتاه مدت خواهد داشت. بنابراین در نمودار زیر تا زمانیکه قیمت نفت خام سبک آمریکا پایین سطح مقاومت ۴۸٫۷۰ قرار گرفته است، روند احتمالی حرکت آتی و هدف کاهشی بعدی آن در چارت پایین مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV7) پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه بتواند از سطح حمایت ۵۱٫۲۰ عبور کند سیگنال فروش به ترتیب به سطوح ۵۱٫۰۵ و ۵۰٫۸۸ صادر خواهد کرد که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار تایم فریم ۱ ساعته بعدی مشاهده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانست خود را بالای سطوح مقاومت ۵۲٫۸۹ و ۵۲٫۹۳ تثبیت کند و در واقع شکست آن را می توان یک شکست جعلی (False Break) در نظر گرفت و با تکمیل شدن موج d در سطح مقاومت ۵۳٫۶۴  هم اکنون فروشندگان در جهت موج نزولی e وارد بازار شده اند و امروز در تلاش برای شکست سطح ۵۱٫۲۰ هستند.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم بعد از آنکه قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانست خود را بالای سطوح مقاومت ۵۲٫۸۹ و ۵۲٫۹۳ تثبیت کند، سریعا به نرخهای پایین دو هفته گذشته سقوط کرده است و از منظر تحلیل بنیادی نگرانی ها از تداوم مازاد عرضه در بازار نفت با وجود کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا موجب شده تا قیمت نفت برنت دریای شمال از شب گذشته با کاهش شدیدی مواجه شود.

امروز نیز قرار است شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز آمریکا در گزارش روز جمعه خود تعداد دکل های حفاری نفتی خود را در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام کند که اگر بالاتر از رقم قبلی (۷۶۵ دکل) باشد احتمال استمرار حرکت کاهشی قیمت نفت بیشتر خواهد شد.

با وجود اینکه ذخایر نفت ایالات متحده آمریکا برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت اما برخی از سرمایه گذاران معتقدند که این کاهش بیشتر به خاطر تغییرات فصلی است. از سوی دیگر انتشار خبری از آژانس بین المللی انرژی (IEA) که امروز اعلام کرد با وجود رشد تقاضا در بازار اما تعادلی در بازار نفت آنهم به خاطر عدم تعهد اوپک در کاهش سطح تولیدات صورت نگرفته است این خبر نیز در معاملات امروز به کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار دامن زده است.

طبق آمار رسمی منتشر شده، ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به ۴ اوت به میزان ۶٫۴۵۱- میلیون بشکه کاهش یافت اما تردیدها نسبت به اینکه آیا نفت به اندازه‌ای مصرف خواهد شد تا اشباع جهانی پایان گیرد همچنان ادامه دارد. همچنین گزارش ماهانه اوپک که دیروز منتشر شد، افزایش تولید این سازمان در ماه گذشته را نشان داد و در این تردیدها موثر بود. مسئله عرضه بر قیمت‌های نفت در حال حاضر در بازار سنگینی می‌کند زیرا آمار نشان می‌دهد تولید نفت کشور لیبی در ماه جولای به بالاترین رکورد در سال جاری رسیده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت معامله گران نفت همچنین به دقت تنش ها بین آمریکا و کره شمالی و تاثیرات آن بر بازارهای مختلف را رصد می کنند که این تحولات تاثیر منفی بر قیمت داراییهای پرریسک نظیر سهام و کالاها و نفت در کوتاه مدت خواهد داشت. بنابراین در نمودار بعدی تا زمانیکه قیمت نفت برنت دریای شمال پایین سطح مقاومت ۵۲٫۰۴ دلار در هر بشکه قرار گرفته است، روند احتمالی حرکت آتی و هدف کاهشی بعدی آن در چارت پایین مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن