تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده تحلیل اخیر همچنان معتبر است و پیش بینی می شود با توجه به تهدید کره شمالی به حمله به گوام که یک پایگاه استراتژیک آمریکایی است و همچنین اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا در مورد کره شمالی، تقاضا برای خرید دلار آمریکا به عنوان ارز مطمئن، قیمت آن در کوتاه به نرخهای بالای سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ صعود کند.

این احتمال وجود دارد که در کوتاه مدت با شکست سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ دیر یا زود (در طی ۱ الی ۲ هفته آینده) تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و خطوط فیبوناچی پایین نشان داده اند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص مثل امروز روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

این مسئله نکات مهمی دارد با توجه به اینکه امروز اخبار مهمی را انتظار داریم اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل آمار قوی اشتغال بازار کار آمریکا و بالا گرفتن تنش میان آمریکا و کره شمالی رفتار خواهد کرد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

امروز در صورتی که سخنرانی مقامات بانک فدرال (کاپلن و کاشکاری) در مورد افزایش نرخ بهره تند و تیز باشد احتمال افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطوح بالای ۹۳٫۸۰ و ۹۴٫۵۸ بوجود خواهد آمد. شاخص مهم قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) نیز امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود که بعد از کاهش دیروز قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) به پایین ترین سطح خود در ۱۱ ماهه گذشته، بسیار مورد توجه فعالان بازار قرار دارد.

این شاخص میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند و این شاخص در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص  CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش نرخ تورم بکار می رود.

برای این شاخص در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۸ افزایش یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص پایه یا اصلی است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته به میزان %۱٫۷ رشد داشته باشد.

در چارت پایین شاخص دلار آمریکا براساس آن چیزی که دیده می شود این سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد و با توجه به واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI در صورت تثبیت کندل روزانه بالای سطح ۹۳٫۸۰ از شانس زیادی برای صعود بیشتر برخوردار است و انتظار داریم در کوتاه مدت و میان مدت به تقویت بیشتر شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کمک کند.

در حرکت نزولی تنها در صورت شکسته شدن حمایت ۹۳٫۰۱۹ و تثبیت کندل روزانه قیمت در پایین این سطح، می بایست در سناریوی افزایشی تجدید نظر کرد اما همانطور که در گزارشات تحلیلی اخیر گفتیم با توجه به آنکه شکست اخیر حمایت ۹۳٫۰۱۹ (پایین ترین سطح ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶) یک شکست جعلی (false break) بوده است، از این رو احتمال ریزش دوباره قیمت شاخص دلار آمریکا به زیر سطح حمایت ۹۳٫۰۱ کمی بعید به نظر می رسد و محتمل ترین سناریوی افزایشی دوباره قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح ۹۳٫۸۰ و حتی نرخهای بالاتر است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا