تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۱۲۹۱ مواجه شود و مدتی در پایین این سطح در نوسان باشد و یا ممکن است به سطح ۱۲۷۷ اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۹۱ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۹۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده است.

از آنجایی که مقاومت پیشین در سطح ۱۲۷۰ برای چند روز منجر به حرکت اصلاحی شده بود، پیش بینی می شود این سطح مقاومت ۱۲۹۰ به اندازه ی کافی قوی و مستحکم باشد که مانع از استمرار روند رشد قیمت اونس طلا در موج C شود و مقداری به اصلاح قیمت تا سطح ۱۲۷۷ بیانجامد.

در چارت پایین سه موج کوچک این موج C را تشکیل داده اند و براساس سطوح فیبوناچی پروجکشن از موج سوم یعنی موج c قیمت به پایین سطح ۱۲۸۵ کاهش یافته و بنابراین برای امروز احتمال اصلاح قیمت جهانی اونس طلا به سطح حمایت ۱۲۷۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) زیاد است و چنانچه این سطح هم شکسته شود منجر به اصلاح بیشتر به ترتیب به سطوح ۱۲۷۴ و ۱۲۷۰ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی با فروکش کردن تنش ها میان آمریکا و کره شمالی امروز قیمت جهانی اونس طلا در زمان نگارش این گزارش به نرخهای پایین ۱۲۸۵ اصلاح کرده است و این در راستای حفظ سود و نزدیک شدن قیمت به محدوده مقاومت ۱۲۹۱ و ۱۲۹۵ قابل توجیه است.

به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند با فروکش کردن تنش های ژئوپولیتیکی برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است بنابراین طبیعی است که امروز قیمت جهانی اونس طلا اندکی پایین بیاید.

پس از کاهش شدید ارزش دلار آمریکا در طی پایان هفته گذشته، در حال حاضر اتفاق جدید یا تهدید جدیدی از هیچ یک از طرفین (آمریکا یا کره شمالی) رخ نداده است و در واقع تهدید ناشی از شبه جزیره کره کمتر شده است و همچنین مقامات چین و روسیه نیز بدنبال طرحی برای کاهش اختلافات بین آمریکا و کره شمالی هستند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه طبق این طرح گفته است که آمریکا باید از انجام رزمایش های مشترک با کره جنوبی در شبه جزیره کره خودداری کرده و پیونگ یانگ نیز آزمایش های موشکی اش را متوقف کند و از این رو قیمت جهانی اونس طلا حرکتی اصلاحی خود را به سوی سطح ۱۲۷۷ آغاز کرده است که در حال حاضر ادامه دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما این هفته آمارهای خرده فروشی آمریکا ، مجوز ساخت و ساز مسکن آمریکا و شروع خانه سازی در این کشور اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک فدرال در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) اهمیت خاصی دارد و  بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا