پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری دو مرتبه به سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ صعود کند و این احتمال وجود دارد که با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و خطوط فیبوناچی پایین نشان داده اند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۳٫۸۰ و ۹۴٫۵۸ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) تشکیل شده اند و حرکت اصلاحی که از سطح ۹۲٫۵۸ شروع شده در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته است که تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و این شاخص هم اکنون در موج سوم یعنی موج افزایشی c قرار گرفته است که پیش بینی می شود این هفته در این موج به بالای سقف این موج یعنی ۹۳٫۸۰ افزایش یابد.

در بلندت مدت و چارت هفتگی نیز همانطور که مشخص است قیمت شاخص دلار آمریکا با سطح حمایت قوی و مستحکم ۹۲٫۸۸ برخورد کرده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) قرار دارد و این احتمال قویا وجود دارد که قیمت شاخص دلار آمریکا برای مدتی بالای این سطح حمایت در نوسان باشد و حتی در صورتیکه سطح حمایت ۹۲٫۹۲ شکسته شود موجب کاهش کوتاه و جزئی قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۵۴ می شود که این سطح در چارت روزانه به وضوح مشخص شده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در طول این هفته آمارهای خرده فروشی آمریکا ، مجوز ساخت و ساز مسکن آمریکا ، شروع خانه سازی در این کشور اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک فدرال در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و  بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تا حدود زیادی مشخص کند.

در سایر تحولات و در جفت ارز دلار استرالیا – دلار آمریکا پیش بینی می شود این هفته با توجه به عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای خطوط مقاومت میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته (۰٫۷۹۲۸) و تضعیف بهای سنگ آهن و مس در بازارها، قیمت این جفت ارز با کاهش مواجه شود و هم اکنون دلار استرالیا در تلاش برای شکست سطوح حمایت ۰٫۷۸۷۰ و ۰٫۷۸۶۸ می باشد که در صورت تحقق آن می تواند زمینه را برای فرود بیشتر دلار استرالیا به سطوح حمایت بعدی ۰٫۷۸۴۰ و ۰٫۷۸۳۰ فراهم آورد و بعد از آن تارگت نزولی در سطح ۰٫۷۷۸۶ (پایین ترین سطح ۱۸ جولای ۲۰۱۷) مورد توجه فروشندگان این جفت ارز قرار خواهد گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا