تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود به سطح ۱۲۶۷ کاهش یابد و تا نزدیکی این سطح سیگنال فروش صادر کند که این موضوع را شکسته شدن کامل سطح حمایت ۱۲۷۷ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۷۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۶۷ دیده می شود که انتظار می رود از نزدیکی این سطح حمایت حرکت اصلاحی تمام شود و موج افزایشی C دوباره شروع شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج افزایشی C هنوز تکمیل نشده است و دیر یا زود پیش بینی می شود که قیمت جهانی اونس طلا در این موج خود را تا سطح ۱۳۲۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشاند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۶۷ منجر به اصلاح بیشتر به سطح حمایت بعدی ۱۲۶۱ می شود و در حرکت صعودی نیز افزایش قیمت به بالای سطح ۱۲۷۷ زمینه تقویت قیمت به سطح ۱۲۸۵ را فراهم می آورد.

از نظر تحلیل بنیادی نیز همانطور که دیروز گفته شد با فروکش کردن تنش ها میان آمریکا و کره شمالی امروز قیمت جهانی اونس طلا در زمان نگارش این گزارش به نرخهای پایین ۱۲۷۵ اصلاح کرده است و این در راستای حفظ سود قابل توجیه است. به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند با فروکش کردن تنش های ژئوپولیتیکی برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است بنابراین طبیعی است که امروز هم همانند دیروز قیمت جهانی اونس طلا اندکی پایین بیاید.

کیم جونگ اون، رهبر کشور کره شمالی گفته است که قبل از تصمیم گیری در خصوص حمله به گوام، برای مدتی طولانی تر رفتار آمریکا را تحت نظر قرار خواهد داد و دیگر عامل کاهش قیمت جهانی اونس طلا حمایت یکی از اعضای بانک فدرال درباره افزایش نرخ بهره در سال جاری است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد و از این رو قیمت جهانی اونس طلا حرکتی اصلاحی خود را به سوی سطح ۱۲۶۷ آغاز کرده است که در حال حاضر ادامه دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص خرده فروشی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۲- به %۰٫۴ رشد یافت و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۲- به %۰٫۳ رشد یابد. شاخص تولیدی امپایر استیت آمریکا برای ماه اوت نیز در این ساعت اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۹٫۸۰ به ۱۰٫۰۰ افزایش یابد. هر حال امروز فارغ از اینکه شاخص خرده فروشی آمریکا چه اثری بر رفتار اونس طلا خواهد گذاشت نباید از تاثیرات میان مدت و بلند مدت آن غافل شد.

بازار مصرف هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است. باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار نیز قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا