تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه بتواند به زیر سطح حمایت ۱۲۶۷ برسد سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۱۲۶۱ صادر کند در غیر این صورت ممکن است با توجه به عدم توانایی دیروز در شکست سطح حمایت ۱۲۶۷ سطح مقاومت ۱۲۷۸ را تاچ کند و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید تا سطح مقاومت ۱۲۸۵ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۶۷ و سطح مقاومت ۱۲۷۷ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) محسوب می شود.

از آنجایی که این موج افزایشی هنوز تکمیل نشده است و همچنین با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت ۱۲۶۷ در صورتیکه قیمت بتواند به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۷ موجب از سرگیری افزایش قیمت اونس طلا در این موج به سطح ۱۲۸۵ و بالاتر خواهد شد.

در هر صورت امروز قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۶۷ و ۱۲۷۷ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. بعد از اخبار امروز شروع حرکات بازار می تواند قیمت جهانی اونس طلا را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

از دید تحلیل بنیادی فروکش کردن نگرانی ها از افزایش تنش میان آمریکا و کره شمالی و سخنان روز دوشنبه ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال نیویورک آمریکا، موجب شد معامله گران بار دیگر به بازار دارایی های دارای ریسک نظیر سهام بازگردند و با کاهش تقاضای برای دارایی های مطمئن، قیمت طلا در بازارهای جهانی در زمان نگارش خبر به پایین ۱۲۷۰ کاهش یابد. شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا براساس ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند در جلسه ماه دسامبر سال جاری میلادی به حدود %۴۹ افزایش یافته است.

آرام شدن اوضاع کره شمالی پس از آن صورت گرفته است که رهبر کره شمالی تلویحا اعلام کرد طرح ها برای حمله موشکی به گوام را به تاخیر انداخته است. ارزش دلار آمریکا نیز در مقابل ارزهای اصلی بازار پس از گزارش روز گذشته خرده فروشی آمریکا تقویت شد و از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

دیروز وزارت بازرگانی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد رشد %۰٫۶ شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه جولای که بیشترین رشد ماهیانه در طی  ۷  ماهه گذشته (از ماه دسامبر ۲۰۱۶) است، نشانه افزایش تقاضا برای مجموعه ای از کالاها بخصوص اتومبیل، وسایل الکترونیک و مصالح ساختمانی است که به رشد اقتصادی آمریکا در اوایل سه ماهه سوم سال جاری میلادی اشاره دارد. مخارج مصرف کنندگان آمریکا که بیش از دو سوم از فعالیت های اقتصادی آمریکا را تشکیل می دهد در سه ماهه دوم سال رشد سالیانه معادل %۲٫۸ را نشان داد و این به رشد %۲٫۶ تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در دوره آوریل – ژوئن کمک کرد.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در نوار باریکی بین سطوح ۱۲۶۷ و ۱۲۷۷ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است و علت اصلی این سکوت انتظار برای انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند بعد از انتشار امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا را تقویت می کند.

از این رو امروز در بازار آمریکا، انتشار صورتجلسه نشست پیشین کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC Minutes) مورد توجه معامله گران خواهد بود و  بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تا حدود زیادی مشخص کند. همچنین باید توجه داشت امروز قبل از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا، آمار مجوز ساخت و ساز آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۲۵۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۷۵ میلیون واحد) و آمار شروع خانه سازی آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۲۲۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۱۵ میلیون واحد) برای ماه جولای در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا