تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV7) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۴۸٫۴۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح حمایت ۴۷٫۲۳ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت تایم فریم ۳۰ دقیقه پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از چرخه سه موجی از سطح ۴۲٫۰۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به ۵۰٫۴۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال هنوز مشخص نیست که این چرخه سه موجی در سطح ۵۰٫۴۳ یا در سطح ۵۰٫۲۲ (بالاترین سطح ۱۰ اوت ۲۰۱۷) به سقف خود رسیده باشد و به باور ما اگر سطح ۵۰٫۴۳ به عنوان یک سقف واقعی در نظر گرفته شود، باید چنین برداشت کرد که افزایش قیمت از سطح ۴۷٫۰۲ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۷) در راستای از سرگیری روند افزایشی قیمت از سطح ۴۲٫۰۵ می باشد.

در غیر این صورت صرفا یک حرکت اصلاحی تلقی می شود که ممکن است در پایین سطح ۴۹٫۱۶ (بالاترین سطح ۱۴ اوت ۲۰۱۷) به پایان برسد. برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا کوتاه و محدود به سطح حمایت ۴۷٫۲۳ خواهد بود.

لازم به ذکر است امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران گزارش ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا منتشر خواهد شد و این گزارش معمولا هر هفته روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می شود و طبق پیش بینی ها انتظار می رود که سطح ذخایر نفت خام آمریکا تقریبا به اندازه ی ۳٫۰۵۸- میلیون بشکه کاهش یافته باشد، رقم قبلی ۶٫۴۵۱- میلیون بشکه اعلام شده بود.

باید توجه داشت که کاهش ذخایر نفت خام آمریکا می تواند نشانه ای از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه نفت باشد که در هر دو حالت تاثیر مثبتی بر قیمت نفت دارد. لازم به ذکر است بامداد امروز نیز گزارش ذخایر نفت خام توسط موسسه فرآورده های نفتی آمریکا (API) منتشر شد که طبق این گزارش سطح ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا به اندازه ۹٫۲۰۰- میلیون بشکه کاهش یافت در حالیکه پیش بینی می شد ۴۷۲- هزار بشکه اعلام شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX7) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۵۱٫۴۵ افزایش یابد که این حرکت صعودی را در نمودار پایین قرار گرفتن قیمت در بالای سطح حمایت ۵۰٫۰۹ نشان داده است و اگر این سطح مقاومت ۵۱٫۴۵ هم شکسته شود سیگنال خرید و افزایش قیمت به سطح مقاومت بعدی ۵۲٫۲۸ صادر خواهد کرد.

همانطور که در چارت بعدی قیمت نفت برنت دریای شمال به وضوح دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از چرخه سه موجی از سطح ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به ۵۳٫۶۴ (بالاترین سطح ۱۰ اوت ۲۰۱۷) تشکیل شده اند. همانطور که می دانیم فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد.

عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. در یک روند صعودی درصدهای تصحیح بازگشت روند در جهت روند صعودی قبل، به ترتیب درصدهای فیبوناچی ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی می تواند باشد که این خطوط در چارت پایین مشخص هستند

از منظر تحلیل تکنیکال چه حرکت اصلاحی از سطح ۵۳٫۶۴ به اتمام رسیده باشد یا چه اولین موج اصلاحی آن پایان یافته باشد، در هر دو صورت این احتمال وجود دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح مقاومت ۵۲٫۲۸ افزایش یابد که این سطح در نزدیکی سقف موج b می باشد.

بررسی تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از روند نزولی ۵۳٫۶۴ به ۵۰٫۰۲ هدف افزایشی ۵۲٫۲۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) را نشان می دهد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطوح حمایت ۵۰٫۸۷ و ۵۰٫۵۵ می بایست منتظر کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطوح ۵۰٫۰۹ ، ۵۰٫۰۴ و ۵۰٫۰۲ دلار در هر بشکه بود که در نمودار بعدی به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن