تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال خرید تا سطح مقاومت ۱۲۹۳ صادر شده است و در صورتیکه این سطح هم شکسته شود تارگت خرید بعدی را می توان در سطح ۱۳۰۴ در نظر گرفت که در نمودار زیر به وضوح مشخص شده است.

همانطور که در چارت تایم فریم ۱ ساعته پایین مشاهده می شود این اهداف ۱۲۹۳ و ۱۳۰۴ هر یک به ترتیب بر روی خطوط مقاومت فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C – یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) – تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال به باور ما قیمت جهانی اونس طلا در این موج در روزهای آینده از قدرت و پتانسیل زیادی برای رسیدن به سطح ۱۳۲۱ برخوردار است اما بهتر است در این موج هدف واقع بینانه این حرکت افزایشی را فعلا در سطح ۱۳۰۴ در نظر گرفت.

هر چند ممکن است قیمت اونس طلا در اولین تلاش خود برای شسکت سطح مقاومت ۱۲۹۳ که در نزدیکی سطح مقاومت دیگر ۱۲۹۱ (بالاترین سطح ۱۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد کمی برای تجمیع انرژی استراحت یا اصلاح کند اما برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح حمایت ۱۲۸۵ و ۱۲۷۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی) روبرو خواهد شد که می تواند دوباره باعث افزایش قیمت به سوی سطح ۱۲۹۳ و نرخهای بالاتر شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

از منظر تحلیل بنیادی عزیزانی که این سلسله مقالات را دنبال می کنند، ملاحظه کرده اند که از ابتدای هفته ترجیع بند ما ذکر اهمیت صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بوده است و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این خبر مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و بازار برای شکستن خطوط مهم به انتظار آن می نشیند.

دیشب انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا که نشان می داد مقامات چندان عجله ای برای افزایش آتی نرخ بهره ندارند با واکنش سریع فروشندگان دلار و خریداران طلا روبرو شد و واکنش قیمت جهانی اونس طلا به این خبر نیز کاملا مطابق انتظار بود و به شدت در بازار تقویت شد و موجی را پدید آورد که می تواند اولین موج از یک روند افزایشی به سوی سطح روانی ۱۳۰۰ باشد که در بخش تکنیکال بدان اشاره کردیم.

از صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا در مجموع می شد اینگونه استنباط کرد که مسائل اقتصادی آمریکا مخصوصا رشد ضعیف تورم فی نفسه افزایش دیگر نرخ بهره را تا پایان سال جاری میلادی تضمین نمی کند و نگرانی نسبت به کاهش تورم باعث شده تا هرگونه افزایشی در نرخ بهره منوط به رشد تورم به سمت هدف مورد نظر بانک فدرال یعنی %۲٫۰۰ شود.

از این رو تمایلات بازار پس از انتشار شب گذشته صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بدلیل کاهش انتظارات نرخ بهره ای بانک مرکزی آمریکا همچنان در مسیر تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۸۵ است و بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

در مجموع این صورتجلسه نکته خاصی را در خصوص افزایش نرخ بهره بانک فدرال برای جلسه ماه دسامبر سال جاری میلادی مشخص نکرد و مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره ضعف تورم به شدت ابراز نگرانی کردند و تا حصول اطمینان از افزایش تورم به هدف مورد نظر خواستار توقف افزایش نرخ بهره شدند. از این رو برای امروز استمرار حرکت صعودی اونس طلا پس از انتشار صورتجلسه دیشب بانک فدرال همچنان مورد توجه خواهد بود.

لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز کمی رشد پیدا کرده است و امروز مشخص شد که به ۷۹۵٫۴۴۳ تن افزایش یافته و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۴۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۴۰۰۰) و آمار تولیدی فیلادلفیا فدرال (پیش بینی بازار ۱۸٫۵ ، رقم قبلی ۱۹٫۵) ، آمار بکارگیری ظرفیتهای تولیدی (پیش بینی بازار %۷۶٫۷ ، رقم قبلی %۷۶٫۶) و آمار تولیدات صنعتی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۶) اعلام می شوند و آقای رابرت استیون کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس آمریکا در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا