تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV7) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۴۶٫۹۲ دلار در هر بشکه کاهش یابد و هر گونه حرکت اصلاحی با سطح مقاومت ۴۷٫۲۳ روبرو خواهد شد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۴۷٫۲۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از چرخه سه موجی از سطح ۴۲٫۰۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به ۵۰٫۴۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

از آنجایی که در چارت پایین قیمت نفت آمریکا به پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۲٫۰۵ کاهش یافته است برای امروز در موج e احتمال فرود قیمت آن تا سطح ۴۶٫۳۹ زیاد است و هر حرکت اصلاحی و افزایشی در نزدیکی خط روند رسم شده یا سطح مقاومت ۴۷٫۲۳ متوقف خواهد شد.

در تعریف خطوط فیبوناچی ریتریسمنت باید گفت که ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این کاهش قیمت نفت آمریکا که از سطح ۵۰٫۲۲ (بالاترین سطح ۱۰ اوت ۲۰۱۷) شاهد بودیم در قالب پنج موج شکل گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از تارگت موج سوم یعنی موج c به سطوح ۴۶٫۳۹ و ۴۶٫۰۶ اشاره دارد که این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی قرار دارند. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۴۷٫۲۳ موجب افزایش به سطوح ۴۷٫۴۵ و ۴۷٫۷۸ می شود که در چارت پایین مشخص شده است.

در تعریف خطوط فیبوناچی پروجکشن نیز باید گفت که ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود بازار نسبت به نقاطی که مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX7) پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۵۰٫۰۹ تا سطح ۴۹٫۰۰ سیگنال فروش صادر کند و فروشندگان بیشتری را وارد بازار کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی (c) بیشتر تایید کرده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود حرکت اصلاحی و افزایشی روز گذشته قیمت نتوانست خود را به بالای سطوح مقاومت ۵۱٫۴۰ و ۵۱٫۴۵ برساند و با تکمیل شدن موج (b) هم اکنون قیمت در موج نزولی (c) در نوسان است و تحت فشارهای نزولی قرار گرفته است.

از منظر تحلیل بنیادی افزایش تولیدات نفت منجر به کاهش قیمت نفت به پایین ترین نرخهای ۳ هفته گذشته در بازارها شده است و این مساله در سال جاری کاهش بزرگ ذخایر هفتگی نفت آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است و بار دیگر تمرکز بازار بر ادامه حرکت نزولی خواهد بود و از این رو برای امروز می توان به انتظار ادامه حرکت کاهشی نفت برنت دریای شمال به سطح ۴۹٫۰۰ دلار در هر بشکه باشیم. در نمودار زیر، ادامه حرکت نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال را پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن