تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده تحلیل اخیر هنوز معتبر است و همچنان پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه به بالای سطح مقاومت ۹۳٫۸۰ صعود کند.

این احتمال وجود دارد که با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و خطوط فیبوناچی پایین نشان داده اند. واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

باید توجه داشت این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در نمودار پایین قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۳٫۸۰ و ۹۴٫۵۸ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) تشکیل شده اند و حرکت اصلاحی که از سطح ۹۲٫۵۸ شروع شده در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته است که تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و این شاخص هم اکنون در موج سوم یعنی موج افزایشی c قرار گرفته است که پیش بینی می شود در این موج به بالای سقف این موج یعنی ۹۳٫۸۰ افزایش یابد و سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ صادر کند.

در بلندت مدت و چارت هفتگی نیز همانطور که مشخص است قیمت شاخص دلار آمریکا با سطح حمایت قوی و مستحکم ۹۲٫۸۸ برخورد کرده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) قرار دارد و این احتمال قویا وجود دارد که قیمت شاخص دلار آمریکا برای مدتی بالای این سطح حمایت در نوسان باشد و حتی در صورتیکه سطح حمایت ۹۲٫۹۲ شکسته شود موجب کاهش کوتاه و جزئی قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۵۴ می شود که این سطح در چارت روزانه به وضوح مشخص شده است.

از منظر تحلیل فاندامنتال با توجه به عدم اطمینان سیاسی در آمریکا ، استعفای مدیران عامل شرکتهای بزرگ آمریکا از کمیته های دونالد ترامپ، سقوط بورس سهام آمریکا و از آنجایی که دیشب شاخص استاندارد اند پورز پانصد آمریکا بدترین سقوط روزانه خود را در طی ۳ ماهه گذشته تجربه کرد و همچنین همزمان با حادثه تروریستی در بارسلونای اسپانیا و بوجود آمدن شرایط ریسک گریزی (فرار سرمایه ها از بازارهای سهام و جاری شدن به سوی محل امن) در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به طلا و در بازار معاملات ارز مخصوصا به سمت ین ژاپن و فرانک سوئیس به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن (Safe haven) روانه می شوند.

موج استعفای مدیران عامل شرکتهای بزرگ آمریکایی در شورای تجاری ترامپ و ناامیدی از اجرای اصلاحات اقتصادی در آمریکا و زیر سوال رفتن موضوع تحقق وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ در کنار صورتجلسه ملایم بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد همگی از عواملی هستند که تقاضا برای خرید ین ژاپن و فرانک سوئیس را افزایش داده است.

بنابراین تنش های ژئوپولیتیکی و عدم اطمینان سیاسی در آمریکا در کنار کم رنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر سال جاری میلادی از جمله دلایل اصلی تقوین ین ژاپن و همچنین افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۹۰ می باشند و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد. بنابراین انتظار تقویت قیمت جهانی اونس طلا ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۱ دلاری و کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به سوی سطح ۱۰۸٫۱۰ (پایین ترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) امر چندان غیر معقولی نیست.

لازم به ذکر است امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شاخص های مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا (پیش بینی بازار ۹۴٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۳٫۴) و شاخص انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا (پیش بینی بازار ۸۱٫۰۰ ، رقم قبلی ۸۰٫۵) مهمترین شاخصهای اقتصادی امروز در آمریکا می باشند و آقای رابرت استیون کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس آمریکا ساعت ۱۸:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا