تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن چنانچه به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۹۱ تثبیت شود ممکن است با شکست سطح حمایت ۱۲۸۱ به ترتیب به سطوح ۱۲۷۵ و ۱۲۷۰ اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده قیمت جهانی اونس طلا می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج به پنج موج کوچک ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ و ۵ تقسیم شده است و این ساختار به همراه ستاره دنباله دار (Shooting star) که روز ۱۸ اوت ۲۰۱۷ شکل گرفته است اشاره به تغییر جهت قیمت و احتمال کاهش قیمت جهانی اونس طلا در معاملات امروز دارد.

الگوی شوتینگ استار (الگوی ستاره رها شده) در انتهای یک روند صعودی ایجاد می شود و این الگو  دارای سایه بالایی بلند، سایه پایینی کوتاه و یا عدم وجود سایه پایینی و بدنه ای حداکثر یک دوم سایه بالایی می باشد و بدنه نزولی (مشکی) نشان از قدرت بیشتر این الگو برای بازگشت روند است.

در چارت یک ساعته نیز قیمت جهانی اونس طلا با سطح حمایت موقت ۱۲۸۱ روبرو شده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۵۱ (پایین ترین سطح ۸ اوت ۲۰۱۷) به ۱۳۰۰ (بالاترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

به باور ما موج اصلاحی که در واکنش به سطح حمایت ۱۲۸۱ صورت گرفته است احتمالا در نزدیکی منطقه مقاومت ۱۲۸۹ یا ۱۲۹۳ متوقف خواهد شد و برای امروز چنانچه سطح حمایت ۱۲۸۱ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به تشکیل حرکت اصلاحی به ترتیب به سطوح ۱۲۷۵ و ۱۲۷۰ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

هر چند روز جمعه قیمت جهانی اونس طلا با دستیابی به سطح ۱۳۰۰ موفق به کسب رکورد جدیدی در طی ۹ ماهه گذشته شد اما قدرت ماندن در این منطقه را نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۲۸۱ و ۱۲۸۹ بازگشت.

این رفتار موئد این مسئله است که معامله گران تا پیش از نشست سالیانه سمپوزیوم جکسون هول وایومینگ آمریکا در آخر این هفته چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا را نسبت به آمار و ارقام اقتصادی اخیر و چشم انداز سیاست های پولی در خصوص افزایش نرخ بهره بدانند.

بنابراین سخنرانی آخر هفته روئسای بانکهای مرکزی جهان می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند. اما در این هفته، اخبار متعددی در بازار منتشر خواهد شد که قطعاً فرصتهای معاملاتی را برای معامله گران فراهم خواهد نمود.

هر چند امروز و فردا خبر خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا منتشر نمی شود اما در این هفته، اخبار متعددی از نشست سالیانه جکسون هول در بازار منتشر خواهد شد که قطعاً فرصتهای معاملاتی را برای معامله گران طلا فراهم خواهد نمود. از منظر تحلیل تکنیکال در قیمت اونس طلا تنها یک مانع بر سر راه آن وجود دارد و آن مرز روانی ۱۳۰۰ است.

اعداد خاص همواره برای بازار مهم هستند و گذر از آنان به سادگی امکان پذیر نیست. بنابراین هر چند هنوز روند اونس طلا را صعودی می دانم و احتمال رسیدن آن به نرخهای بالای ۱۳۰۰ را در میان مدت رویایی دست نیافتنی نمی بینیم اما ممکن است بازار  برای عبور از سد روانی ۱۳۰۰ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود.

حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا پس از لمس سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ (بالاترین نرخ ۹ ماهه گذشته) در راستای کسب سود و برخورد قیمت به این سطح مقاومت روانی قابل توجیه است و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

برای قیمت جهانی اونس طلا طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا CFTC که جهت گیری فعالان بورس سلف آمریکا در هفته گذشته را نشان میدهد، در هفته منتهی به ۱۸ اوت ۲۰۱۷ از جمع کل خرید ناخالص ۲۷۷۷۰۰ و فروش ناخالص ۹۰۰۰۰ ، قرارداد های خالص خرید طلا با ۳۸۹۰۰ قرارداد افزایش از رقم هفته قبل از آن یعنی ۱۴۸۸۰۰ قرارداد به ۱۸۷۷۰۰ قرارداد خرید افزایش یافت که نشاندهنده خرید طلا در هفته گذشته توسط سرمایه گذاران آمریکایی بوده است.

تا سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز جمعه این هفته برای قیمت جهانی اونس طلا حرکت در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۲۷۰ و ۱۳۰۰ را پیش بینی می کنیم. یلن رئیس بانک فدرال آمریکا در روز جمعه ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی ایراد خواهد کرد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت جهانی اونس طلا خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا