تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV7) پیش بینی می شود با توجه به انقضاء قرارداد ماهیانه قیمت آن دوباره سطح حمایت ۴۷٫۰۱ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورتیکه این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت آن به سطح حمایت ۴۶٫۴۶ (پایین ترین سطح ۱۷ اوت ۲۰۱۷) می شود.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۴۷٫۰۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۲۲ (بالاترین سطح ۱۰ اوت ۲۰۱۷) به ۴۶٫۴۶ قرار دارد و کاهش عمیق دیروز قیمت نفت نشاندهنده وارونه شدن روند افزایشی قیمت از سطح ۴۶٫۴۶ می باشد و این در واقع به معنای استمرار روند نزولی آغاز شده از سطح ۵۰٫۲۲ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه نیز مشخص شده است که قیمت نفت آمریکا بعد از تاچ سطح مقاومت ۴۸٫۶۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۵۵٫۲۴ – بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷ به ۴۲٫۰۵ – پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) با کاهش قیمت به سوی سطح ۴۷٫۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) مواجه شده است.

در نمودار مربوطه پوشش ابر سیاه (Dark Cloud) شامل دوشمع به ترتیب توخالی و تو پر می‌باشد به این ترتیب که قیمت باز شدن شمع دوم بالاتر از سایه کندل اول بوده و قیمت بسته شمع دوم ۵۰ درصد شمع ما قبل خود را پوشش داده و زیر آن بسته شده است و این الگو به افت قیمت نفت خام سبک آمریکا در معاملات امروز اشاره دارد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۴۷٫۹۰ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت قیمت نفت آمریکا به سطح مقاومت بعدی ۴۸٫۳۴ می شود که در چارت یک ساعته پایین به وضوح مشخص گردیده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX7)  پیش بینی می شود قیمت آن با شکسته شدن سطح حمایت ۵۱٫۴۵ تا سطح حمایت بعدی ۵۰٫۷۵ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند و این موضوع نشان می دهد موج اصلاحی نزولی که از سطح ۵۳٫۶۴ (بالاترین سطح ۱۰ اوت ۲۰۱۷) شروع شده ممکن است امتداد بیشتری داشته باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال این استمرار موج اصلاحی نزولی را کاهش عمیق روز گذشته قیمت نفت برنت نشان داده است و در چارت یک ساعته پایین تا کنون این حرکت اصلاحی و نزولی توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به ۵۳٫۶۴ تحت کنترل قرار گرفته است.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن دیده می شود سطح حمایت ۵۱٫۴۵ که بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد مانع از کاهش بیشتر قیمت شده است و بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد که سه موج این حرکت نزولی را تشکیل داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال برای امروز موج سوم یعنی موج c در حال کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۵۰٫۷۵ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد. به باور ما نفت برنت دریای شمال به احتمال زیاد در حوالی سطح ۵۰٫۷۵ که این سطح با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) نیز انطباق دارد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی شکسته شدن کامل سطح حمایت ۵۰٫۷۵ منجر به کاهش بیشتر به سطح حمایت بعدی ۵۰٫۰۹ می شود و برای امروز هر گونه حرکت برگشتی و افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال محدود به سطح مقاومت ۵۲٫۲۸ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) می باشد که در چارت بعدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن