تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۸۱ را بشکند و تا سطوح حمایت بعدی ۱۲۷۵ و ۱۲۷۰ ریزش داشته باشد و از منظر تحلیل تکنیکال هنوز موج اصلاحی نزولی که از سطح ۱۳۰۰ (بالاترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۷) شروع شده تکمیل نشده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج اصلاحی از سه موج تشکیل شده است و هم اکنون قیمت در موج نزولی c قرار گرفته است که در این موج می تواند خود را تا سطح ۱۲۷۵ پایین بکشاند. این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۵۱ (پایین ترین سطح ۸ اوت ۲۰۱۷) به ۱۳۰۰ قرار دارد.

در چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا با توجه به آنکه نتوانسته خود را بالای خط روند مقاومت تثبیت کند سیگنال فروش صادر کرده است و همانطور که در چارت روزانه زیر مشخص است این خط روند مماس با سطح مقاومت ۱۲۹۱ می باشد که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) می باشد.

به باور ما اصلاح قیمت به سوی سطح ۱۲۷۰ راحت تر از شکست سطح مقاومت ۱۲۹۱ می باشد زیرا این سطح مقاومت توسط خط روند رسم شده از سطح ۱۲۹۵٫۴۲ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) و ۱۲۹۵٫۹۷ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) منطقه نزدیکی ۱۲۹۱ و ۱۲۹۳ را تبدیل به مقاومت مهمی برای اونس طلا کرده است که شکست آن حداقل تا قبل از اخبار مهم روز جمعه از نشست سالیانه بانکهای مرکزی جهان در جکسون هول آمریکا به این سادگی ممکن نیست.

با این حال در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۹ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز بالای آن بسته شود موجب افزایش به ترتیب به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۹۳ و ۱۲۹۷ می شود که این سطوح در نمودار یک ساعته مشخص گردیده است.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که گفتیم در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در روندی آرام و کم تحرّک در نوسان است و علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر انتظار سرمایه گذاران طلا برای نشست سالیانه بانکهای مرکزی جهان در جکسون هول موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار بین سطوح ۱۲۸۱ و ۱۲۹۱ شده است.

واقعیت اینست که اونس طلا روی نمودار به مقاومت های مهمی برخورد کرده است و ممکن است تا قبل از اخبار روز جمعه ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود. وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و فعلا شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی روز جمعه را قویتر خواهد کرد.

همانطور که دیروز اشاره کردیم از امروز تا انتهای هفته بیشتر توجهات سرمایه گذاران به ترتیب به آمار فروش خانه های نوساز آمریکا ، فروش خانه های موجود ، سفارشات کالاهای بادوام و مهم تر از همه سمپوزیوم سالیانه روئسای بانک مرکزی جهان در شهر جکسون هول در ایالت وایومینگ آمریکا در اجلاسی که همه ساله پشت درهای بسته و برای روئسای بانکهای مرکزی جهان، مقامات اقتصادی آمریکا و سایر کشورها و همچنین روئسای موسسات مالی بزرگ تشکیل می شود، معطوف خواهد بود که تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت جهانی اونس طلا خواهد داشت.

کنفرانس جکسون هول در آمریکا با حضور بانکداران و سیاستگذاران مالی این هفته از فردا در ایالت وایومینگ آمریکا برگزار می شود و موضع گیری یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز جمعه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که می تواند افزایش نرخ بهره بانک فدرال را به تعویق یا به جلو بیندازد. از این رو بازارها در انتظار نشست بانک های مرکزی مطرح جهان در اواخر این هفته در جکسون هول آمریکا هستند و یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا قرار است روز جمعه سخنرانی کند.

سرمایه گذاران طلا به دقت سخنرانی یلن را زیر نظر خواهند داشت تا سرنخ هایی از زمان افزایش بعدی نرخ بهره بانک فدرال آمریکا را به دست آورند. سخنرانی یلن در روز جمعه می تواند یک عامل تاثیرگذار در بازار جهانی اونس طلا باشد.

با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و احتمالا فردا و مخصوصا پس فردا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار خواهیم بود. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا تنها آمار فروش خانه های جدید در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۶۱۰ هزار واحد به ۶۱۲ هزار واحد تغییر یابد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز چند روزی است که بدون تغییر در ۷۹۹٫۲۸۶ تن باقی مانده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا