تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده تحلیل اخیر هنوز مورد توجه سرمایه گذاران است و پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت دوباره سطح مقاومت ۹۴٫۱۹ را لمس کند و در صورتیکه این سطح مقاومت شکسته شود موجب افزایش به سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۵۸ می شود.

این موضوع می تواند در کوتاه مدت یورو و پوند را در مقابل دلار آمریکا بیشتر تحت فشارهای نزولی قرار دهد. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین شاخص جهانی دلار آمریکا دیده می شود اولین سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد و افزایش قیمت از سطح ۹۲٫۵۴ توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی کوتاه مدت ۹۷٫۸۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۲٫۵۴ تحت کنترل قرار گرفته است.

از منظر تحلیل تکنیکال خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی کوتاه مدت بر روی سطح ۹۳٫۳۲ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند بلند مدت حمایت خوبی در برابر ریزش اخیر قیمت از سطح ۹۴٫۱۴ (بالاترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۷) برای هفته جاری می باشند و تا زمانیکه قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا در بالای این سطوح حمایت ۹۳٫۳۳ و ۹۳٫۳۲ قرار دارد احتمال افزایش به سوی سطح ۹۴٫۵۸ زیاد است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۹۳٫۳۲ منجر به کاهش به سطوح حمایت بعدی ۹۲٫۹۲ و  ۹۲٫۵۴ می شود. از امروز در تقویم اقتصادی آمریکا توجهات سرمایه گذاران به آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا ، آمار فروش خانه های موجود آمریکا ، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و مخصوصا سمپوزیوم سالیانه روئسای بانک مرکزی جهان در جکسون هول ایالت وایومینگ آمریکا معطوف خواهد بود.

البته به نظر نمی رسد در شرایطی فعلی که بازار فردا منتظر سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا می باشد اخبار امروز تاثیر خاصی داشته باشند و سخنرانی فردا رئیس بانک مرکزی آمریکا به نظر می رسد، پتانسیل لازم برای حرکت دلار آمریکا را در اختیار دارد و محرک قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می رود.

ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا نیز همانطور که پیشتر گفتیم به کمترین نرخهای ۶ هفته گذشته و در مقابل یورو به کمترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته کاهش یافته است که عمده دلیل آن عدم قطعیت از چشم انداز اقتصادی انگلیس و کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور است و در مقابل دلار آمریکا برای اولین بار از ماه ژوئن ۲۰۱۷ به این سو به پایین سطح ۱٫۲۸ کاهش یافت و هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت ۱٫۲۸۵۰ و ۱٫۲۸۶۰ مواجه خواهد شد.

ارزش پوند از ابتدای ماه اوت به این سو به میزان %۳- کاهش داشته است و انتظار می رود با توجه به کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره انگلیس و تقویت شاخص دلار آمریکا باز هم با کاهش مواجه شود و با توجه به فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به سوی سطح ۱٫۲۷۰۳ (پایین ترین سطح ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷) ریزش داشته باشد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا هر چند دیروز آمارهای مثبت مدیران خرید بخش کارخانه ای فرانسه و آلمان (PMI) در ماه اوت بهتر از حد انتظارات اعلام شدند و این خبر بدنبال اظهارات دونالد ترامپ در مورد تعطیلی دولت و پایان دادن به پیمان نفتا کمی به تقویت قیمت به سطح ۱٫۱۸۲۰ کمک کرد اما همانطور که پیشتر گفته شد بازار نرخ بهره از روند افزایشی یورو به بالای سطح مقاومت ۱٫۱۸۵۰ چندان حمایتی نمی کند و با توجه به آنکه طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC) موقعیت خرید یورو را در بالاترین حد خود در ۷ ساله گذشته نشان می دهد این موضوع به این نکته اشاره دارد که حرکت اصلاحی نزولی از سطوح اشباع خرید یورو در مقابل دلار و پوند در حال شکل گیری است.

همچنین با توجه به کسب سود معامله گران از افزایش ۱۲ درصدی اخیر یورو از ماه آوریل به این سو و در آستانه رویدادهای مهم آخر هفته، احتمال اصلاح نزولی عمیق وجود دارد مخصوصا با توجه به آنکه اخبار منتشر شده در هفته گذشته نشان داد که ممکن است ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست جکسون هول در ایالت وایومینگ آمریکا بیانیه مهمی را منتشر نکند.

در صورتیکه این موضوع صحت داشته باشد به معنای به تاخیر افتادن تغییرات ترازنامه یا به تعویق افتادن برنامه کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا می باشد و یا اینکه ممکن است بانک مرکزی اروپا حداقل تا فصل پاییز هیچ اشاره ای به تغییرات سیاست های پولی بانک مرکزی نداشته باشد.

در صورتی که این سناریو به وقوع بپیوندد و سطح حمایت ۱٫۱۷۳۰ شکسته شود راه یورو در برابر دلار آمریکا برای تشکیل یک حرکت اصلاحی نزولی عمیق به ترتیب به سطح ۱٫۱۶۶۳ (پایین ترین سطح ۱۷ اوت ۲۰۱۷) و پس از آن سطوح ۱٫۱۶۴۸ (پایین ترین سطح ۲۷ جولای ۲۰۱۷) و ۱٫۱۶۱۱ (پایین ترین سطح ۲۶ جولای ۲۰۱۷) در روزهای آینده هموارتر خواهد شد و پوند نیز با توجه به سقوط شاخص وزنی پوند (TWI) به پایین ترین نرخهای سال ۲۰۱۷ با کاهش بیشتر قیمت مواجه شود. در نمودار زیر روند احتمالی شاخص جهانی دلار آمریکا مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا