تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن بین منطقه خنثی ۱۲۸۱ و ۱۲۸۹ در نوسان است تا یکی از سطوح فوق شکسته شود و جهت قیمت مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۵۱ (پایین ترین سطح ۸ اوت ۲۰۱۷) به ۱۳۰۰ قرار دارد.

در حرکت صعودی امروز چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۹ با قدرت شکسته شود موجب تقویت به ترتیب به سطوح ۱۲۹۳ و ۱۲۹۷ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۸۱ با قدرت شکسته شود موجب کاهش به ترتیب به سطوح ۱۲۷۵ و ۱۲۷۰ می شود.

بنابراین نکته قابل توجهی در خصوص قیمت جهانی اونس طلا وجود ندارد و برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و به باور ما شروع حرکات بازار بعد از سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند بکشاند و سیگنال صادر کند.

امروز میزان سفارشات کالاهای بادوام آمریکا اعلام خواهد شد و در واقع مهمترین خبر اقتصادی روز می باشد اما با توجه به سخنرانی امروز یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا احتمال نادیده گرفته شدن خبر سفارشات کالاهای بادوام وجود دارد و بسته به اینکه یلن چه بگوید ارزش اونس طلا مجددا تغییر خواهد کرد.

از این رو توجهات سرمایه گذاران بازار به سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا و دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا معطوف شده است که قرار است امروز در نشست سالیانه جکسون هول سخنرانی کنند و نوسانات قیمت جهانی اونس طلا بیشتر تحت تاثیر سخنان امروز یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران قرار خواهد داشت و البته ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد که سخنان ایشان بیشتر مورد توجه معامله گران یورو خواهد بود.

تصمیمات بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته همواره از محرکهای اصلی بازار محسوب می شوند و در واقع نگاه بازار به سخنرانی مقامات بلندپایه اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم بانک مرکزی در خصوص سیاست های پولی و نرخ بهره دارد. به همین خاطر بازار همواره علاقه مند است تا بداند آینده نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا چه می شود؟ سخنرانی امروز یلن در جکسون هول اگر به نکته خاصی در مورد نرخ بهره یا سیاست های پولی اشاراتی داشته باشد به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی FOMC را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

در حال حاضر بر طبق ابزار فدواچ متعلق به CME گمانه زنیها حکایت از ۴۲٫۲ درصد احتمال ۰٫۲۵ درصد افزایش دیگر نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر سال جاری دارد که سخنرانی امروز یلن در جکسون هول می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد. در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۸۱ و ۱۲۸۹ در حال نوسان است و پس از سخنرانی امروز یلن یکی از این دو خط شکسته خواهند شد.

قیمت جهانی اونس نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. اما اگر سخنرانی یلن نکته خارق العاده ای در خصوص سیاست های پولی و نرخ بهره نداشته باشد چندان محرک پر قدرتی برای بازار نخواهد بود و انتظار موج مهیبی پس از این خبر را نداریم.

در هر حال چند روزی است که قیمت جهانی اونس طلا در نوار باریکی بین ۱۲۸۱ و ۱۲۸۹ حرکت می کند و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم. سخنرانی امروز یلن احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهد بود. همانطور که در بالا گفتیم از اقتصاد آمریکا نیز هر چند امروز خبر سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران را داریم اما امروز استثنائا محرک اصلی بازار سخنرانی یلن می باشد و بازار چندان توجهی به خبر سفارشات کالاهای بادوام آمریکا ندارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا