تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دومرتبه سطح ۱۳۰۰٫۸۰ (بالاترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۷) را تاچ کند و از نظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی که قبلا از این سطح شروع شده بود در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۸۱ تکمیل شده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج اصلاحی در قالب سه موج a , b , c  تشکیل شده است که موج سوم یعنی موج c در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۸۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۵۱ – پایین ترین سطح ۸ اوت ۲۰۱۷ – به ۱۳۰۰٫۸۰) به اتمام رسیده و افزایش شارپی قیمت از این سطح به معنای یا تکمیل موج اصلاحی از سطح ۱۳۰۰٫۸۰ است یا اینکه اولین حرکت اصلاحی آن به پایان رسیده است.

در چارت روزانه نیز کاملا مشخص است که قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۲۹۱ را با قدرت شکسته است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲٫۳۵ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که با قدرت شکسته شد.

از این رو برای امروز شانس تقویت بیشتر قیمت به سطح ۱۳۰۰ و پس از آن سطح ۱۳۱۱ زیاد است و هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت ۱۲۹۱ و ۱۲۸۹ خواهد بود که در چارت یک ساعته و روزانه مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل بنیادی طلا با رسیدن به منطقه ۱۲۹۸ فاصله خود را با عدد ۱۳۰۰ بسیار کم کرده است و چند روز گذشته که در همین ستون صحبت از طلای ۱۳۰۰ دلاری می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

تمایلات افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۹۵ در حالی شکل می گیرد که قیمت پس از سخنرانی روز جمعه یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در جکسون هول در سطوح بالا قرار گرفت و انتظار می رود این هفته نشانه هایی از شروع حرکت افزایشی تا سطح روانی ۱۳۰۰ و پس از آن سطح ۱۳۱۱ دیده شود که این حرکت را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۹۱ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

اولین واکنش پس از انتشار خبر سخنرانی یلن و عدم اشاره ایشان به سیاست های پولی و نرخ بهره و حتی تعدیل ترازنامه، تضعیف شدید دلار آمریکا بود بطوریکه در مقابل یورو به کمترین نرخهای ۲٫۵ ساله گذشته کاهش یافت زیرا همانند رویه سابق، لحن ملایم یلن موجب کاهش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای خرید دارایی های مطمئن نظیر طلا بوده است. به اعتقاد ما واکنش روز جمعه بازار به سخنان ملایم یلن، می تواند نشانه ای از یک تغییر مهم در جهت حرکت افزایشی قیمت جهانی اونس طلا و بطور کلی تغییر در وضعیت بازارهای مالی تلقی شود.

در واقع نشست سیاستگذاران مالی و اقتصادی آمریکا و جهان در «جکسون هول» ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه شروع شد و روز جمعه با سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا به اوج خود رسید. این انتظار چنان بود که حجم معاملات تمام بازارها در نیمه دوم هفته آخر آگوست به‌دلیل صبر معامله‌گران برای ارسال سیگنال‌های تازه سیاستی کاهش یافته بود.

ابتدای هفته گذشته، تصور عمده معامله‌گران این بود که رئیس مهم‌ترین نهاد سیاستگذار پولی جهان، در سخنرانی خود در «جکسون هول» به مناسب بودن شرایط برای تشدید انقباض پولی یا افزایش نرخ بهره یا حداقل به تعدیل ترازنامه اشاره خواهد کرد اما برخلاف تصور همگان یلن هیچ اشاره ی به سیاست های پولی و نرخ بهره و حتی تعدیل ترازنامه نکرد و تنها از سیاست‌های بانک فدرال رزرو در یک دهه گذشته دفاع کرد و گفت که نظام مالی در نتیجه اصلاحات انجام‌شده، ایمنی بیشتری دارد و هر تغییری در مقررات مالی آمریکا باید نسبتا کم و ملایم باشد.

به همین دلیل ارزش دلار آمریکا پس از سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا تعدیل شد تا روند قیمت جهانی اونس طلا نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص تراز تجاری و انبارهای عمده فروشی خبر خاصی منتشر نمی شود اما این هفته گزارش اشتغال بخش خصوص ADP در ایالات متحده (پیش بینی بازار ۱۸۳۰۰۰ ، رقم قبلی ۱۷۸۰۰۰) روز چهارشنبه منتشر می شود. از آنجاییکه آمار اشتغال ماهانه (NFP) – که روز جمعه اعلام می شود- خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است، انتشار آمارهای اشتغال ADP می تواند تا حدی مشخص کننده وضعیت بازار اشتغال ایالات متحده (پیش بینی بازار ۱۸۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۰۹۰۰۰) باشد.

لازم به ذکر است چند روزی است که صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بر روی قیمت جهانی طلا ، دست به افزایش میزان ذخایر طلای خود نموده است بطوریکه موجودی ذخایر آن به ۸۰۵٫۱۹۹ تن افزایش داشته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC) که جهت گیری فعالان بورس سلف آمریکا را نشان میدهد تعداد موقعیت خالص خرید طلا در هفته منتهی به ۲۵ اوت ۲۰۱۷ با ۲۰۷۰۰+ قرارداد افزایش به ۲۰۸۴۰۰+ قرارداد رسید که نشاندهنده تقاضای خرید طلا توسط سرمایه گذاران آمریکایی است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا