تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV7) تحلیل قبلی هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن در منطقه خنثی ۴۷٫۰۹ و ۴۸٫۶۵ دلار در هر بشکه در نوسان است تا یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود و سیگنال صادر کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند نزولی ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۲٫۰۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

همانطور که قبلا گفته شد در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۴۸٫۶۵ با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت به سطح ۵۰٫۲۰ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۴۷٫۰۹ شکسته شود موجب صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت به سطح ۴۵٫۱۶ می شود. بررسی امواج الیوت ویو تمایلات افزایشی قیمت را نشان می دهد زیرا قیمت آن در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۲٫۰۵ تشکیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج از پتانسیل و قدرت خوبی برای افزایش به سطح ۵۰٫۴۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) برخوردار است که این سطح سقف موج A می باشد. به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال قدرت افزایشی بیشتری نسبت به نفت خام سبک آمریکا دارد با این حال از آنجایی که این دو معمولا با یکدیگر هم جهت هستند دیر یا زود انتظار داریم قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۶۵ افزایش یابد.

از نظر تحلیل بنیادی نیز حرکت طوفان هاروی به سمت قلب صنعت نفت آمریکا در خلیج مکزیک، این صنعت خود را برای بروز اختلال احتمالی در تولید آماده می کند که احتمالا می تواند بزرگترین طوفان آمریکا در طی ۱۲ سال گذشته لقب بگیرد. طوفان هاروی نواحی مابین هیوستون و کورپوس کریستی در ساحل تگزاس را هدف قرار خواهد داد و به باور ما این موضوع نیز می تواند به تقویت قیمت نفت کمک کند.

در هر صورت از نظر تکنیکال برای امروز قیمت در روندی خنثی مابین سطوح ۴۷٫۰۹ و ۴۸٫۶۵ قرار دارد و همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و به باور ما شروع حرکات بازار می تواند قیمت نفت آمریکا را به یکی از دو سوی این روند بکشاند و سیگنال صادر کند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۵۳٫۰۱ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۰۶٫ می شود.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۵۳٫۰۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۴٫۳۵ قرار دارد و در طی چند روز گذشته به نظر می رسد قیمت نفت برنت دریای شمال پتانسیل و قدرت افزایشی خوبی برای شکست و عبور از این سطح مقاومت بدست آورده است و بررسی نمودار یک ساعته در چارت پایین نشان می دهد که بزودی این سطح مقاومت شکسته خواهد شد.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۰ قرار دارد و در این موج قیمت به بالای سطح مقاومت ۵۲٫۶۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) رسیده است و این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۳٫۳۰ افزایش یابد و الگوی مثلث کوچک نیز اشاره به افزایش قیمت تا سطح ۵۳٫۷۴ دارد.

به باور ما به محض اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال به سطوح ۵۳٫۳۰ و ۵۳٫۷۴ افزایش یابد به معنای شکست سطح مقاومت ۵۳٫۰۱ می باشد که می تواند خریداران را وارد بازار کند. در حرکت اصلاحی و نزولی سطوح حمایت قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب بر روی ۵۱٫۴۵ و ۵۱٫۳۶ دلار در هر بشکه قرار دارند.

در تعریف فیبوناچی ریتریسمنت باید گفت که ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در مورد فیبوناچی پروجکشن نیز ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن