تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری با سطح حمایت ۹۱٫۹۳ روبرو شود و بعد از آن مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۹۴٫۱۶ اصلاح کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت نشان داده اند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت هفتگی پایین شاخص جهانی دلار آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۹۱٫۹۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت شاخص دلار آمریکا بعد از لمس سطح حمایت ۹۹٫۲۷ اصلاح قابل توجهی داشت و با توجه به آنکه سطح حمایت قبلی در ۹۶٫۴۷ نتوانست باعث تشکیل حرکت اصلاحی شود انتظار داریم که سطح حمایت در ۹۱٫۹۳ به اصلاح قیمت بیانجامد. این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۹۱٫۹۳ منجر به کاهش محدود و جزئی قیمت به سطح حمایت ۹۱٫۳۳ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۳ تشکیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن نیز ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود بازار نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

افزایش یورو به بالاترین نرخهای دو ساله گذشته در مقابل دلار آمریکا پس از آن صورت گرفته است که ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی روز جمعه خود در جکسون هول در خصوص تقویت اخیر یورو  هیچ ابراز نگرانی نکرد و در این مورد نیز هیچ صحبتی نکرد این در حالی است که یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز هیچ اشاره ی به سیاست های پولی ، افزایش نرخ بهره و حتی تعدیل ترازنامه بانک فدرال نکرد.

طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC) که جهت گیری فعالان بورس سلف آمریکا را نشان میدهد تعداد موقعیت خالص خرید یورو در هفته منتهی به ۲۵ اوت ۲۰۱۷ با ۹۰۰۰+  قرارداد افزایش به ۸۸۰۰۰ قرارداد خرید رسیده که بالاترین موقعیت خرید یورو از سال ۲۰۱۱ به این سو تلقی می شود و این به معنای ادامه روند افزایشی یورو در مقابل دلار آمریکا به سطح روانی ۱٫۲۰۰۰ می باشد.

این در حالی است که موقعیت خالص فروش پوند در هفته ی منتهی به ۲۵ اوت ۲۰۱۷ با ۱۴۰۰۰-  قرارداد فروش بیشتر به ۴۵۹۰۰- قرارداد فروش افزایش یافت که این موضوع می تواند در هفته جاری هر گونه حرکت افزایشی پوند در مقابل دلار آمریکا و تثبیت قیمت آن در بالای سطوح مقاومت ۱٫۲۹۵۰ و ۱٫۳۰۰۰ را با چالش جدّی مواجه سازد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص تراز تجاری و انبارهای عمده فروشی خبر خاصی منتشر نمی شود اما این هفته گزارش اشتغال بخش خصوص ADP در ایالات متحده (پیش بینی بازار ۱۸۳۰۰۰ ، رقم قبلی ۱۷۸۰۰۰) روز چهارشنبه منتشر می شود. از آنجاییکه آمار اشتغال ماهانه (NFP) – که روز جمعه اعلام می شود- خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است، انتشار آمارهای اشتغال ADP می تواند تا حدی مشخص کننده وضعیت بازار اشتغال ایالات متحده (پیش بینی بازار ۱۸۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۰۹۰۰۰) باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا