تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۱۳۲۵ (بالاترین سطح دیروز) را تاچ کند و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۲۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی (c) یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده است که دیروز مانع از تقویت بیشتر شد و به باور ما قیمت اونس طلا در بیشترین قدرت افزایشی خود می تواند در این موج در میان مدت و بلند مدت تا سطح ۱۴۵۱ افزایش یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج بخشی از موج بزرگ C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) می باشد و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت در این موج توانسته به بالای سطح مقاومت ۱۳۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) برسد و به همین دلیل انتظار می رود دیر یا زود تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۳۷ افزایش یابد. برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت ۱۳۰۴ و ۱۳۰۰ خواهد بود.

از نظر تحلیل بنیادی حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا که دیروز در واکنش به سطح مقاومت ۱۳۲۵ شاهد بودیم در راستای حفظ سود (Profit Taking)، برخورد قیمت به این سطح مقاومت و اصلاح قیمت دلار آمریکا از پایین نرخهای ۲٫۵ ساله گذشته قابل توجیه است. به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

از سوی دیگر مقداری با فروکش کردن نگرانی های کره شمالی معامله گران نیز اقدام به کسب سود از حرکت افزایشی اخیر اونس طلا کردند و همین امر موجب اصلاح قیمت جهانی طلا از بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته به پایین سطح ۱۳۰۵ گردید و برای امروز نیز پیش بینی می شود با سطح حمایت قوی و مستحکم ۱۳۰۰ روبرو شود.

دیروز شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکا در ماه اوت به بالاترین رقم ۵ ماهه گذشته رسید که دلیل آن خوش بینی زیاد آمریکایی ها نسبت به بازار کار است و بهای خانه نیز در آمریکا برای ماه ژوئن افزایش یافت و این نشاندهنده شتاب رشد در هزینه مصرف کنندگان آمریکا می باشد که احتمالا پایدار خواهد بود.

اما مساله ی که بازار بدان توجه دارد، موضوع افزایش سقف بدهی آمریکا است و قانون گذاران آمریکایی می بایست پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی در روز ۵ سپتامبر تا قبل از روز ۲۹ سپتامبر لایحه هزینه ها و سقف بدهی را تصویب کنند در غیر این صورت دولت فدرال آمریکا از اول ماه اکتبر تعطیل خواهد شد.

سقف بدهی در واقع محدودیتی برای دولت آمریکا است که مشخص می کند تا چه مقدار دولت آمریکا اجازه قرض گرفتن برای پرداخت هزینه برنامه ها و خدمات خود را دارد . در حال حاضر دولت فدرال پول لازم برای پرداخت هزینه های خود تا ۲۹ سپتامبر را دارد و پس از آن کنگره باید اجازه دهد که دولت برای تامین هزینه های خود استقراض بیشتری انجام دهد.

سال مالی دولت آمریکا در ۳۰ سپتامبر به پایان می رسد و برای جلوگیری از تعطیلی بخشی از فعالیت ادارات دولتی لوایح جدیدی باید به تصویب برسد اما وعده دونالد ترامپ برای احداث دیوار در مرز مکزیک این موضوع را پیچیده تر ساخته است. ترامپ گفته است که اگر کنگره بودجه احداث این دیوار را تصویب نکند، فعالیت های دولتی فدرال را تعطیل خواهد کرد.

از این رو به خاطر عدم اطمینان نسبت به طرح تامین مالی دولت آمریکا و سقف بدهی در موعد مقرر و نگرانی ها از احتمال تعطیلی دولت فدرال به باور ما این مساله هر چقدر که به روزهای پایانی ماه سپتامبر نزدیک تر می شویم حداقل تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت اصلی ۱۳۰۰ تثبیت شده است، می تواند دوباره به تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۳۲۵ و نرخهای بالاتر کمک کند.

امروز در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران علاوه بر اعلام مولفه های مرتبط با شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) که می تواند تا حدی مشخص کننده گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی ماه اوت آمریکا (NFP) باشد که روز جمعه منتشر خواهد شد، در سشن آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران توجه بازار به اعلام آمار مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال جاری خواهد بود که پیش بینی می شود این شاخص از رقم قبلی %۲٫۶ به %۲٫۷ افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا