تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده همانطور که قبلا گفته شد پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۱٫۹۳ با حمایت روبرو شود و بعد از آن مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۹۴٫۱۶ اصلاح کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت نشان داده اند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت هفتگی پایین شاخص جهانی دلار آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۹۱٫۹۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت شاخص دلار آمریکا بعد از لمس سطح حمایت ۹۹٫۲۷ اصلاح قابل توجهی داشت و با توجه به آنکه سطح حمایت قبلی در ۹۶٫۴۷ نتوانست باعث تشکیل حرکت اصلاحی شود انتظار داریم که سطح حمایت در ۹۱٫۹۳ به اصلاح قیمت بیانجامد.

این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۹۱٫۹۳ و تثبیت کتدل روزانه در پایین این سطح با توجه به نگرانی ها در خصوص تعطیلی احتمالی دولت آمریکا و بلاتکلیفی در مورد بودجه آمریکا و سقف بدهی این کشور در پایان سال مالی جاری منجر به کاهش محدود و جزئی قیمت به سطح حمایت ۹۱٫۳۳ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۳ تشکیل شده است.

از نظر تحلیل بنیادی مساله ی که بازار بدان توجه دارد، موضوع افزایش سقف بدهی آمریکا است و قانون گذاران آمریکایی می بایست پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی در روز ۵ سپتامبر تا قبل از روز ۲۹ سپتامبر لایحه هزینه ها و سقف بدهی را تصویب کنند در غیر این صورت دولت فدرال آمریکا از اول ماه اکتبر تعطیل خواهد شد.

سقف بدهی در واقع محدودیتی برای دولت آمریکا است که مشخص می کند تا چه مقدار دولت آمریکا اجازه قرض گرفتن برای پرداخت هزینه برنامه ها و خدمات خود را دارد. در حال حاضر دولت فدرال پول لازم برای پرداخت هزینه های خود تا ۲۹ سپتامبر را دارد و پس از آن کنگره باید اجازه دهد که دولت برای تامین هزینه های خود استقراض بیشتری انجام دهد.

سال مالی دولت آمریکا در ۳۰ سپتامبر به پایان می رسد و برای جلوگیری از تعطیلی بخشی از فعالیت ادارات دولتی لوایح جدیدی باید به تصویب برسد اما وعده دونالد ترامپ برای احداث دیوار در مرز مکزیک این موضوع را پیچیده تر ساخته است. ترامپ گفته است که اگر کنگره بودجه احداث این دیوار را تصویب نکند، فعالیت های دولتی فدرال را تعطیل خواهد کردد.

از این رو به خاطر عدم اطمینان نسبت به طرح تامین مالی دولت آمریکا و سقف بدهی در موعد مقرر و نگرانی ها از احتمال تعطیلی دولت فدرال به باور ما این مساله هر چقدر که به روزهای پایانی ماه سپتامبر نزدیک تر می شویم نوسانات شاخص دلار آمریکا در بازار نیز بیشتر خواهد شد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا گزارش اشتغال بخش خصوص ADP در ایالات متحده (پیش بینی بازار ۱۸۳۰۰۰ ، رقم قبلی ۱۷۸۰۰۰) ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران منتشر می شود. از آنجاییکه آمار اشتغال ماهانه (NFP) – که روز جمعه اعلام می شود- خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است، انتشار آمارهای اشتغال ADP می تواند تا حدی مشخص کننده وضعیت بازار اشتغال ایالات متحده (پیش بینی بازار ۱۸۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۰۹۰۰۰) باشد.

لازم به ذکر است شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری (GDP) که شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است و در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات ارزی، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را متوقف کند، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تضعیف ارز (دلار) خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. در صورت کاهش این شاخص که نمادی از کاهش رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای توقف سیکل رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری کاهش دهد.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۳۵٫۷ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۰۰ – %۱٫۲۵ به محدوده %۱٫۲۵ – %۱٫۵۰ رشد یابد.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه دوم سال جاری به میزان %۲٫۷ رشد داشته باشد که بالاتر از رقم قبلی %۲٫۶ می باشد. برای شاخص تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۱٫۰۰ اعلام شود. آقای جرومی پاول فرماندار بانک فدرال آمریکا نیز ساعت ۱۷:۴۵ به وقت تهران سخنرانی ایراد خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا