تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۰۰ تثبیت شود به سطح حمایت ۱۲۹۵ اصلاح کند و چنانچه این سطح حمایت شکسته شود موجب کاهش قیمت و صدور سیگنال فروش به سطح حمایت بعدی ۱۲۸۶ می شود.

همانطور که در چارت تایم فریم روزانه پایین دیده می شود قیمت اونس طلا بعد از عدم توانایی در شکست سطح مقاومت ۱۳۲۵ مقداری خسته شده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C – سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵-  قرار گرفته است.

در نمودار اونس طلا با توجه به آنکه مقاومت قبلی ۱۲۸۶ منجر به تشکیل حرکت اصلاحی عمیقی شده بود، این احتمال وجود دارد که سطح مقاومت فعلی ۱۳۲۵ نیز منجر به اصلاح عمیق دیگری برای قیمت جهانی اونس طلا شود. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود الگوی رفتاری قیمت از سطح ۱۰۴۵ به این سو بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج می باشد که از سه موج A , B , C شکل گرفته است.

کنج ها نشانه ی یک توقف موقتی در روند فعلی و تردید معامله گران تکنیکال برای تصمیم گیری در مورد اینکه قیمت را در آینده به کدام جهت هدایت کنند می باشند و معمولا کنج ها را می توان به عنوان الگوی تغییر روند و نیز الگوی ادامه ی روند استفاده کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال موج B تقریبا به اندازه خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از طول موج A حرکت داشته است و این احتمال قویا وجود دارد که موج C در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۵ به پیک و سقف خود رسیده باشد که این سطح تقریبا به اندازه خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از طول موج B می باشد. برای قیمت جهانی اونس طلا، افزایش قیمت دلار آمریکا در بازارها، عامل کاهش مجدد آن محسوب می شود و برای امروز هر گونه حرکت افزایشی با مقاومت اولیه ۱۳۱۵ و پس از آن سطح مقاومت ۱۳۲۵ مواجه خواهد شد.

کاهش بهای اونس طلا از سطح مقاومت ۱۳۲۵ دلائل مختلفی دارد. از آنجایی که طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا این فلز برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزات و کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست اما دیگر کالاها نیز همچون نفت این همبستگی (Correlation) را دارند هرچند کمتر.

در واقع می توان گفت تغییرات دلار آمریکا همواره تاثیرات چشمگیری را بر روی قیمت جهانی اونس طلا بر جای گذاشته است و تجربه ثابت کرده است که در بسیاری از مواقع در جهت عکس با یکدیگر حرکت می کنند. اگر به بازارهای مبادلاتی کالاهای اقتصادی که یکی از آنها طلا می باشد توجه داشته باشیم درخواهیم یافت که بهای کالاهای اقتصادی در صورت کاهش دلار با افزایش رو به رو می شوند و در صورت افزایش بهای دلار، کالاهای اقتصادی که یکی از آنها طلا می باشد با کاهش رو به رو می شوند.

همانطور که در چارت هفتگی پایین دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در نزدیکی سطح ۹۱٫۹۳ با حمایت مستحکمی روبرو شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و بعد از برخورد به این سطح حمایت با افزایش روبرو شده است که این مساله به کاهش قیمت طلا دامن زده است.

دلیل دیگر کاهش طلا می تواند افزایش آمارهای اقتصادی آمریکا باشد و همانطور که دیروز شاهد بودیم آمار بازنگری تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال به میزان %۳٫۰۰ رشد یافت که سریع ترین رشد در طی ۲ ساله گذشته محسوب می شود.

برای آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ماه اوت در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۳ هزار افزایش شغل را داشت ۲۳۷ هزار واحد افزایش شغل خبر نهایی بود که بیشترین رشد ماهیانه این شاخص در طی ۵ ماهه گذشته بود و عدد ماه قبل نیز از ۱۷۸ هزار به ۲۰۱ هزار به سمت بالا تجدید نظر شد. اعلام افزایش در میزان تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش خصوصی آمریکا بیانگر رشد بازار کار و کارایی اقتصاد آمریکا در تولید اشتغال جدید است.

فردا شاخص NFP که یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده است اعلام خواهد شد. در واقع می توان گفت در آستانه اعلام این خبر، شاخصهای مربوط به بازار کار آمریکا قوی اعلام شده اند و اگر امروز نیز آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی بهتر از پیش بینی بازار (۲۳۷۰۰۰) اعلام شود، پیش زمینه مناسبی را برای آمار مثبت اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در معاملات فردا ایجاد می کند.

بنابراین تاثیر کاهش یورو از سطح ۱٫۲۰۷۰ یا افزایش دلار در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل ین ژاپن از سطح ۱۰۸٫۲۵ را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در کاهش قیمت طلا و نفت مشخص است.  این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارند.

اما فارغ از کاهش احتمالی قیمت جهانی اونس طلا در کوتاه مدت، قیمت این فلز گرانبها در میان مدت و بلندمدت بعد از این حرکت اصلاحی تحت تاثیر تنش های سیاسی در واشنگتن قرار خواهد داشت و در صورت تعطیلی دولت آمریکا می تواند با افزایش روبرو شود زیرا تعطیلی احتمالی دولت آمریکا در نتیجه عدم دستیابی قانونگذاران در کنگره آمریکا به توافق نهایی بر سر افزایش سقف بدهی ها و تامین بودجه دولت فدرال آمریکا تا قبل از پایان سال مالی (۲۹ سپتامبر) موجب تشدید نگرانی های سیاسی در آمریکا خواهد شد و این مساله بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی تاثیرگذار خواهد بود.

امروز از اقتصاد آمریکا خبر های خالص هزینه مصرف شخصی PCE ، مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی، درآمدها و مصارف شخصی آمریکا و فروش خانه های معوقه داریم که البته با توجه به اهمیت بالای خبر فردا به نظر می رسد امروز استثنائا محرک اصلی بازار اخبار امریکا نباشد. خبر فردا آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) به نوعی تکلیف بازار را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا