تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز منابع آگاه اعلام کردند که بیشتر مقامات بانک مرکزی اروپا (ECB) از افزایش اخیر یورو نگران هستند و این نگرانی به معنای تاخیر در اجرای تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا کاهش محرکهای مالی بانک مرکزی اروپا تلقی خواهد شد. این جمله کوتاه هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که مقامات بانک مرکزی اروپا با هرگونه حرکت تند و تیز در جهت تقویت یورو مخالف هستند و این خبر بسادگی بیان کننده آن چیزی بود که امروز تا بحال برای یورو رخ داده است.

پس از انتشار این خبر و ابراز نگرانی منابع بانک مرکزی اروپا از افزایش اخیر ارزش یورو، حرکت نزولی برای یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار رقم خورد و ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین سطح ۱٫۱۸۵۰ نزول کرد که می توان هدف های نزولی ۱٫۱۸۰۰ و ۱٫۱۷۵۰ را برای آن پیش بینی کرد.

باید توجه داشت که از ابتدای سال جاری تاکنون، در پی گمانه زنی ها از کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا %۱۴ افزایش یافته که بالاترین میزان از ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون است. افزایش ارزش یورو می تواند تبعات منفی ای بر اقتصاد حوزه یورو به دنبال داشته باشد که از جمله آنها می توان به تضعیف تلاش های بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ تورم و ترمیم اقتصاد حوزه اروپا اشاره کرد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده همچنان یش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۱٫۹۳ با حمایت روبرو شود و بعد از آن مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۹۴٫۱۶ اصلاح کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت نشان داده اند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت هفتگی پایین شاخص جهانی دلار آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۹۱٫۹۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت شاخص دلار آمریکا بعد از لمس سطح حمایت ۹۹٫۲۷ اصلاح قابل توجهی داشت و با توجه به آنکه سطح حمایت قبلی در ۹۶٫۴۷ نتوانست باعث تشکیل حرکت اصلاحی شود انتظار داریم که سطح حمایت در ۹۱٫۹۳ به اصلاح قیمت بیانجامد که تاکنون موفق عمل کرده است.

این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۹۱٫۹۳ و تثبیت کتدل روزانه در پایین این سطح با توجه به نگرانی ها در خصوص تعطیلی احتمالی دولت آمریکا و بلاتکلیفی در مورد بودجه آمریکا و سقف بدهی این کشور در پایان سال مالی جاری منجر به کاهش محدود و جزئی قیمت به سطح حمایت ۹۱٫۳۳ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۳ تشکیل شده است.

دلیل دیگر افزایش شاخص دلار آمریکا از نزدیکی سطح حمایت ۹۱٫۹۳ را می توان به افزایش آمارهای اقتصادی آمریکا در طی ۲۴ ساعته گذشته نسبت داد و همانطور که دیروز شاهد بودیم آمار بازنگری تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال به میزان %۳٫۰۰ رشد یافت که سریع ترین رشد در طی ۲ ساله گذشته محسوب می شود.

برای آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ماه اوت در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۳ هزار افزایش شغل را داشت ۲۳۷ هزار واحد افزایش شغل خبر نهایی بود که بیشترین رشد ماهیانه این شاخص در طی ۵ ماهه گذشته بود و عدد ماه قبل نیز از ۱۷۸ هزار به ۲۰۱ هزار به سمت بالا تجدید نظر شد. اعلام افزایش در میزان تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش خصوصی آمریکا بیانگر رشد بازار کار و کارایی اقتصاد آمریکا در تولید اشتغال جدید است.

فردا شاخص NFP که یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده است اعلام خواهد شد. در واقع می توان گفت در آستانه اعلام این خبر، شاخصهای مربوط به بازار کار آمریکا قوی اعلام شده اند و اگر امروز نیز آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی بهتر از پیش بینی بازار (۲۳۷۰۰۰) اعلام شود، پیش زمینه مناسبی را برای آمار مثبت اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در معاملات فردا ایجاد می کند.

امروز از اقتصاد آمریکا خبر های خالص هزینه مصرف شخصی PCE ، مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی، درآمدها و مصارف شخصی آمریکا و فروش خانه های معوقه داریم که البته با توجه به اهمیت بالای خبر فردا به نظر می رسد امروز استثنائا محرک اصلی بازار اخبار آمریکا نباشد. خبر فردا آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) به نوعی تکلیف بازار را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

همانطور که در چارت هفتگی پایین دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در نزدیکی سطح ۹۱٫۹۳ با حمایت مستحکمی روبرو شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و بعد از برخورد به این سطح حمایت با افزایش روبرو شده است که این مساله نیز امروز به کاهش قیمت یورو و پوند و سایر ارزهای اصلی بازار در مقابل دلار آمریکا دامن زده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا