تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا مثل دیروز سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۱۳۴۵ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی یعنی نرخ رند ۱۳۵۰ افزایش یابد. در چارت پایین این سطوح مقاومت ۱۳۴۵ و ۱۳۵۰ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی و ۲۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۷ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۷) قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج افزایشی هنوز تکمیل نشده است و دیر یا زود قیمت جهانی اونس طلا می تواند در این موج خود را تا سطح ۱۳۶۶ بالا بکشاند که این موضوع را تثبیت کامل قیمت در بالای سطح حمایت ۱۳۲۵ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C بیشتر تایید کرده است و این موج سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) محسوب می شود.

براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح بعدی بر روی ۱۳۷۳ مشخص شده است. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی کوتاه و محدود به سطح حمایت ۱۳۳۷ یا ۱۳۳۲ خواهد بود که هر یک از این سطوح در چارت یک ساعته به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال عواملی که بازار جهانی اونس طلا را چنین آشفته کرده همچنان پا برجا هستند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع (کسب سود) می تواند جلوی امواج را بگیرد که فعلا چنین اتفاقی نیافتاده است. برای امروز نیز اوضاع همچنان ثابت است و فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند افزایشی برای قیمت جهانی اونس طلا قرار داریم.

در شرایط بحرانی و بالا گرفتن تنش بین آمریکا و کره شمالی معمولا دو اتفاق رخ می دهد یکی اینکه اوراق قرضه آمریکا که از امنیت بالایی برخوردار است محبوب می شود و در نتیجه نرخ بازدهی آن کاهش می یابد و بدنبال آن ارزش دلار آمریکا ضعیف می شود و دوم آنکه قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو می شود و این فلز همچنان در این آشفته بازار به عنوان پناه امن روند صعودی خود را در بالاترین سطح ۱ ساله گذشته حفظ کرده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. از طرف دیگر طلا و نفت عوامل تاثیر گذار مشترک یکسانی دارند که موجب می شود قیمت این دو کالای حیاتی هم جهت باشد. به عنوان مثال تنشهای بین آمریکا و کره شمالی هم باعث بالا رفتن قیمت نفت و هم اونس طلا می شود.

بسیاری از معامله گران گمان می کنند که دانش فاندامنتال در بازار اونس طلا صرفا تعقیب شاخصهای اقتصادی است، اما این دید، نگاه درستی به بازار نیست زیرا هنگامی این شاخصها دارای اهمیت هستند که بازار به آنها توجه داشته باشد و در شرایطی که ذهن عموم معامله گران طلا به مساله تنش های ژئوپولیتیکی در شبه جزیره کره معطوف است نمی توان انتظار زیادی از این شاخصها لااقل در کوتاه مدت داشت.

در واقع به دنبال آخرین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی که روز یکشنبه انجام شد، سرمایه‌ گذاران را از ابتدای هفته جاری تا کنون به بازار طلا سرازیر کرده است و طلا در این شرایط یک سرمایه گذاری امن و مطمئن به شمار می رود. بنابراین رفتار بازار طلا همچنان متاثر از خبر های مربوط به آمریکا و کره شمالی و نزول بورسهای جهانی خواهد بود.

جمیع این عوامل موجب شده تا پس از سخنان ملایم روز گذشته لائل برینارد فرماندار بانک فدرال در خصوص عدم تعجیل در افزایش نرخ بهره به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کند و این امر نیز موجب نزول روز گذشته دلار در برابر ارزهای اصلی بازار و بدنبال آن تقویت اونس طلا به نزدیکی سطح ۱۳۴۵ شده است.

به همین دلیل ادامه تنش بین آمریکا و کره شمالی عاملی است که دلیل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد و بنابراین انتظار طلای ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دلاری و نرخهای بالاتر امر چندان غیر معقولی نیست.

امروز به غیر از شاخص تراز تجاری در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران (پیش بینی بازار ۴۴٫۶۰- میلیارد دلار و رقم قبلی ۴۳٫۶۰- میلیارد دلار) و موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا ( پیش بینی بازار ۵۵٫۴ ، رقم قبلی ۵۳٫۹) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران خبر مهمی نداریم. هر چند امشب کتاب بژ بانک فدرال در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود اما تا پایان هفته بازار همچنان متاثر از اخبار مربوط به آمریکا و کره شمالی رفتار خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا