تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره با افزایش قیمت روبرو شود و تا سطح مقاومت بعدی ۴۹٫۶۲ دلار در هر بشکه افزایش یابد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی ۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۴۵٫۵۸ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) می باشد و براساس تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن قیمت نفت آمریکا در این موج برای لحظاتی به سطح ۴۹٫۴۰ افزایش یافته که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی می باشد و از این رو برای امروز شانس صعود بیشتر قیمت تا سطح ۴۹٫۶۲ زیاد است.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۲٫۰۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) نشان می دهد که قیمت به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۶۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) رسیده است و در حال پیشروی به سطح مقاومت بعدی ۵۰٫۲۰ می باشد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت ۴۸٫۹۰ و ۴۸٫۶۵ می باشد.

امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به‌ وقت‌ تهران، گزارش ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا منتشر خواهد شد. این گزارش معمولا هر هفته روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود که استثنا این هفته امروز پنجشنبه اعلام خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که سطح ذخایر نفت خام آمریکا، تقریباً به‌ اندازه ۴٫۰۲۲ میلیون بشکه افزایش داشته باشد. رقم قبلی ۵٫۳۹۲- میلیون بشکه اعلام شده بود.

در صورتیکه ذخایر نفت خام آمریکا کمتر از پیش بینی ها افزایش داشته باشد می‌تواند نشانه ای از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه باشد، که در هر دو حالت تأثیر مثبتی بر قیمت نفت دارد. بامداد امروز نیز گزارش ذخایر نفت خام توسط موسسه فرآورده‌های نفتی آمریکا (API) منتشر شد، که طبق این گزارش سطح ذخایر نفت خام به اندازه ۲٫۷۹۱ میلیون بشکه افزایش یافته بود در حالیکه پیش بینی می شد از رقم قبلی ۵٫۷۸۰-  میلیون بشکه به ۴٫۰۰۰ میلیون بشکه افزایش یابد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX7) پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۵۴٫۶۸ و ۵۵٫۰۳ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۵۰ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۰ (پایین ترین سطح ۱۷ اوت ۲۰۱۷) قرار دارند و در این موج در بیشترین حالت افزایشی خود می تواند تا سطح ۵۵٫۳۸ افزایش یابد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود بازار نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به هدف ۵۵٫۰۶ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی مشخص شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال محدود به سطوح حمایت ۵۳٫۹۸ و ۵۳٫۵۴ دلار در هر بشکه می باشد که هر یک از این سطوح در چارت یک ساعته پایین بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن