تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست نرخ رند ۱۳۵۰ ابتدا تا سطح مقاومت ۱۳۵۸ افزایش یابد که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی c نشان داده است و بعد از آن باید منتظر ماند و دید موفق به شکست ۱۳۵۸ می شود یا خیر.

از نظر تحلیل تکنیکال این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۷ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۷) می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن اولین سطح مقاومت را بر روی ۱۳۵۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی) نشان می داد که امروز با قدرت شکسته شد و از این رو دیر یا زود انتظار می رود قیمت اونس طلا در این موج ابتدا تا سطح مقاومت ۱۳۵۸ و بعد از آن مقاومت ۱۳۶۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد.

بررسی سطوح فیبوناچی دیگر در چارت روزانه به هدف بالاتر یعنی سطح ۱۳۷۳ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح حمایت ۱۳۵۰ و ۱۳۴۵ به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی و ۲۰۰ درصدی خواهد بود. بدین دلیل حرکت قیمت همچنان افزایشی است و در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید از نرخهای بالای ۱۳۵۸ با حد تارگت ۱۳۶۶ و بعد از آن ۱۳۷۳ وارد عمل خواهند شد.

از منظر تحلیل بنیادی نیز قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۱ ساله گذشته افزایش یافته است و این گمانه را در بازار تقویت نموده است که به دلیل طوفان ایرما و هاروی و آمار ضعیف بازار کار آمریکا، این احتمال وجود دارد که بانک فدرال تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ بهره در نشست آتی تعیین سیاستهای پولی در ماه دسامبر اتخاذ نـــنماید.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۳۱٫۳ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد و این شانس برای دو جلسه قبل از جلسه ماه دسامبر بانک فدرال (یعنی جلسات ۲۰ سپتامبر و ۱ نوامبر) در حد صفر درصد می باشد.

در همین راستا، سخنرانی بامداد امروز رئیس بانک فدرال نیویورک، آقای ویلیام دادلی، که در خصوص کاهش نرخ تورم ابراز تعجب کرد به تقویت قیمت جهانی طلا کمک بیشتری کرد. نگرانی ها در مورد تاثیر طوفان ایرما و هاروی بر اقتصاد آمریکا نیز موجب خواهد شد تا موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره تغییر کند و احتمال عدم افزایش نرخ بهره نیز بوجود آید.

از مجموع سخنان این اینگونه استنباط می شد که مقامات بانک فدرال چندان طرح گسترده ای برای افزایش نرخ بهره ندارند. بنابراین اگر اینگونه سخنان توسط دیگر مقامات فدرال رزرو تکرار شود باید انتظار تقویت اونس طلا لااقل در کوتاه مدت تا سطح ۱۳۶۶ و ۱۳۷۳ را داشت و در واقع در کنار تنش های کره شمالی این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست.

تنش ها بر سر کره شمالی نیز همچنان تقاضا برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا را بالا برده است و اکنون، با توجه به تنش ها بر سر برنامه تسلیحاتی کره شمالی، صعود قیمت به نرخهای بالای ۱۳۵۸ دلار در هر اونس امری قابل تحقق بشمار می رود و با شروع مجدد تمایل جریان سرمایه به سوی سرمایه گذاری در دارایی های مطمئن، فلزات گرانبها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند که این امر، کاهش شاخص های سهام بین الملل از آسیا تا اروپا و آمریکا را موجب شده و قیمت جهانی اونس نقره (Silver) نیز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و قیمت به بالای سطح ۱۸٫۰۶ دلار در هر اونس صعود کرده است.

ارزش یورو نیز در مقابل دلار آمریکا بعد از آنکه دیروز ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا پیش بینی چشم انداز نرخ تورم و رشد اقتصادی را تغییری نداد و اعلام کرد که عمده تصمیمات در مورد کاهش برنامه سیاست تسهیل کمّی (QE) در جلسه ماه اکتبر گرفته خواهد شد به بالای سطح ۱٫۲۰۰۰ افزایش یافته است و شاخص دلار آمریکا نیز به کمترین نرخهای خود از ماه ژانویه ۲۰۱۵ به این سو سقوط کرد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا برای خرید طلا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا