تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۲٫۵ ساله گذشته افزایش یافته است و هم اکنون می توان نرخهای ۱٫۲۱۰۰ و ۱٫۲۱۳۵ را برای آن پیش بینی کرد و تارگت بعدی سطح ۱٫۲۱۷۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۳۹۹۲ به ۱٫۰۳۵۰) خواهد بود. اگر به خاطر داشته باشید سطح ۱٫۲۱۳۵ در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به عنوان حمایت یورو عمل کرده بود.

دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره بانکی خود را بدون تغییر همان رقم %۰٫۰ ثابت نگاه داشت اما اظهارات ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس ماهیانه خبری، بیانگر تمایل سیاست گذاران برای کاهش سیاست تسهیل پولی کمّی (QE) در ماه اکتبر است و این موضوع در کنار افزایش پیش بینی نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، نگرانی نه چندان زیاد دراقی از یورو و کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا از دلایل اصلی تقویت یورو در مقابل دلار آمریکا به سوی سطح ۱٫۲۱۰۰ است.

از نظر برخی فعالان بازار از آنجایی که بانک مرکزی اروپا برنامه خرید دارایی های خود را کاهش نداد ممکن است این حرکت افزایشی یورو برای معامله گران گیج کننده باشد اما باید به این موضوع توجه داشت که ماریو دراقی در جلسه دیروز این وعده را داد که بزودی تغییراتی در کاهش سیاست تسهیل پولی کمّی یا همان خلق پول برای خرید دارایی ها و اوراق قرضه صورت خواهد گرفت و به صراحت اعلام کرد که این تصمیم به احتمال زیاد در ماه اکتبر سال جاری اتخاذ خواهد شد.

دراقی قبلا در ماه جولای اعلام کرده بود که این تغییرات در پاییز انجام خواهد شد که به اعتقاد برخی از سرمایه گذاران این تغییرات در نشست ماه سپتامبر یعنی جلسه دیروز که با پیش بینی جدید رشد اقتصادی و تورم بانک مرکزی اروپا هم همخوانی دارد تفسیر می شد.

با این حال ماریو دراقی دیروز اعلام کرد که تصمیمات جامع و کامل است بطوری که نیاز به زمان بیشتری دارند و به خاطر اینکه دراقی کاملا به صراحت اعلام کرد که در حال حاضر موضوع دیگر در مورد اما اگر درباره تعدیل سیاست های تسهیل پولی کمّی نیست و بیشتر حول محور زمان انجام این کار است خریداران یورو وارد بازار شدند و قیمت را به نرخهای بالای ۱٫۲۰۷۰ کشاندند و چنین به نظر می رسد که اعتماد به نفس بانک مرکزی اروپا برای اجرای کاهش برنامه خرید اوراق قرضه در ماه اکتبر بیشتر از ماه دسامبر می باشد.

بانک مرکزی اروپا همچنین پیش بینی رشد اقتصادی خود را برای سال جاری از %۱٫۹ به %۲٫۲ افزایش داد که بیشترین سرعت رشد اقتصادی از سال ۲۰۰۷ به این سو می باشد و میزان پیش بینی نرخ تورم خود را برای سال آینده تنها به میزان %۰٫۱ کاهش داد که این میزان بسیار اندک است و برای پیش بینی نرخ تورم در سال جاری تغییری اعلام نکرد.

ماریو دراقی در مورد یورو هر چند نگرانی خود را ابراز کرد اما نظراتش نسبتا خوشایند بود و به سادگی گفت که نرخ ارز یک هدف سیاسی برای بانک مرکزی اروپا نیست و فقط به این جمله اشاره کرد که چون نرخ ارز برای رشد اقتصادی و تورم اروپا مهم است باید تغییرات آن را در تصمیمات خود در نظر بگیریم.

در سایر تحولات کاهش غیر منتظره نرخ بهره بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه موجب شده تا میزان نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله کانادا از نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آمریکا بیشتر شود و دلار آمریکا امتیاز نرخ بهره بالا نسبت به دلار کانادا را از دست دهد و دلار کانادا با سرعت قابل توجهی در برابر دلار آمریکا و دیگر ارزها تقویت شده است و از رفتار دلار کانادا اینگونه می توان دریافت که دو مورد افزایش نرخ بهره در ماه اکتبر و دسامبر در بازار لحاظ شده است و از این رو باید در جفت ارز دلار آمریکا – دلار کانادا انتظار فرود قیمت لااقل در کوتاه مدت تا سطح روانی ۱٫۲۰۰۰ را داشت.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا با توجه به رشد بهای مسکن هالیفکس در ماه اوت و ریزش دلار آمریکا در بازارها، قیمت در محدوده نرخهای بالای ۱٫۳۰۸۵ و ۱٫۳۱۰۰ در حال تثبیت است و امتداد حرکت صعودی به سوی سطح ۱٫۳۲۵۷ (سقف ابر ایچیموکوی هفتگی) می تواند به عبور پوند از این سطح بیانجامد و تارگت ۱٫۳۲۶۷ (بالاترین سطح ۳ اوت ۲۰۱۷) را نمایان سازد.

در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز تا زمانی که قیمت در پایین سطح ۱۰۸٫۸۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۹۹ به ۱۱۸٫۶۶)  و کف ابر ایچیموکوی هفتگی قرار دارد، حرکت کاهشی به سوی سطوح ۱۰۶٫۵۱ و ۱۰۵٫۳۱ ادامه خواهد یافت. باید توجه داشت آخرین باری که قیمت این زوج ارز در پایین کف ابر ایچیموکوی هفتگی بسته شد به فوریه ۲۰۱۶ برمی گردد که منجر به کاهش قیمت آن به میزان ۱۰۰۰ پیپ در چند ماه به سطح ۹۹ شد.

در سایر تحولات همانطور که در چارت پایین دیده می شود در حرکت کاهشی شاخص دلار آمریکا سطح حمایت بر روی ۹۱٫۱۶ قرار دارد که در صورت عبور قیمت از آن و بسته شدن کندل هفتگی پایین این سطح راه برای فرود بیشتر دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار فراهم خواهد شد. نگرانی ها از تاثیر طوفان ایرما و هاروی بر اقتصاد آمریکا و افزایش قابل توجه دیروز در آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی موجی از تردیدها را درباره احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر سال جاری بوجود آورده است و در نتیجه، دلار آمریکا بار دیگر تحت فشار ارزهای اصلی بازار به پایین ترین نرخهای خود از ماه ژانویه ۲۰۱۵ به این سو قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا