تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه بتواند از سطح حمایت ۱۳۳۲ عبور کند منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۳۲۶ و ۱۳۱۶ شود که این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۳۳۲ و ۱۳۱۶ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۸ اوت ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۹ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

در چارت تایم فریم یک ساعته پایین گپ نزولی ساخته شدن در چارت یک ساعته بیشتر شبیه به یک گپ فرار (Runaway) است که اشاره به کاهش قیمت دارد. گپ فرار یک شکاف در قیمت و معمولاً در میانه یک روند مهم رخ می دهد، به همین دلیل به آن گپ اندازه گیری نیز می گویند.

علاوه بر این اگر این حرکت نزولی در جهت خلاف رالی قیمت از سطح ۱۲۵۱ باشد ممکن است تا محدوده ۱۳۱۶ و ۱۲۹۱ اصلاح داشته باشد. در حرکت صعودی نیز تنها شکست سطح مقاومت ۱۳۴۲ و تثبیت کندل دو ساعته در بالای آن می تواند نشانه ای از ادامه روند صعودی به سطوح ۱۳۵۰ و ۱۳۵۷ باشد در غیر این صورت همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم با توجه به گپ نزولی انتظار می رود حرکتی اصلاحی و نزولی به ۱۳۳۲ و پس از آن سطوح ۱۳۲۶ و ۱۳۱۶ صورت گیرد.

از نظر تحلیل بنیادی چند ساعتی بیشتر از بازگشایی بازار نمی گذرد و در این مدت کوتاه موج نزولی را برای قیمت جهانی اونس طلا شاهد بودیم. بطور معمول اگر شنبه و یکشنبه که دو روز تعطیل بازار است اتفاق خاصی رخ ندهد آغاز بکار بازار در دوشنبه آرام خواهد بود اما به دلیل عدم آزمایش موشکی جدید از سوی کره شمالی امروز شاهد گپ (Gap) عمیق نزولی بودیم.

در واقع عدم آزمایش موشکی جدید از سوی کره شمالی در طول آخر هفته گذشته به همراه کاهش قدرت طوفان ایرما و تخمین های پایین تر برای هزینه های طوفان ایرما به بهبود تمایلات ریسک پذیری سرمایه گذاران انجامیده است.

شاخصهای سهام در بازار آسیا و اروپا با افزایش روبرو شدنده اند و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا با ۳+ واحد افزایش روبرو شد و ارزش دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای اصلی رو به افزایش است که این تحولات منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا از بالاترین نرخهای یک ساله گذشته (۱۳۵۷) به پایین سطح ۱۳۴۲ شده است.

شاخص معاملات آتی در آمریکا نیز اشاره به صعود شاخصهای سهام در هنگام باز شدن بازار دارند که شروع روند صعودی شاخصهای سهام، در واکنش به عدم آزمایش موشکی جدید از سوی کره شمالی در طول آخر هفته گذشته و کاهش تنش های ژئوپولیتیکی بوده است.

در سایر تحولات شورای امنیت سازمان ملل برای رای دادن قطعنامه جدید تحریم کره شمالی بعد از ظهر امروز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد و با بهبود تمایلات ریسک پذیری سرمایه گذاران با به راه افتادن رالی صعودی در شاخصهای سهام اقدام به بازخرید دارایی های پرریسک نظیر سهام و فروش طلا نموده اند و روز دوشنبه در آغاز معاملات سشن آسیا قیمت جهانی اونس طلا با گپ نزولی شروع به کار کرد.

صندوق جهانی اسپایدر نیز چند روزی است که از ذخایر طلا خود کاسته است و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلا این صندوق ۸۳۴٫۵۰۲ تن اعلام شده است. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا ، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و در طول هفته تنها اخبار مورد توجه بازار قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا است.

از آنجاییکه امروز در تقویم اقتصادی روز رویدادهای خبری زیادی منتشر نمی شود، انتظار می رود روند حرکت کنونی بازار که بر مبنای شرایط ریسک پذیری است، ادامه یابد و از آنجاییکه قیمت جهانی اونس طلا در روند نزولی پایین سطح ۱۳۴۲ قرار دارد، احتمالاً قیمت تا سطح ۱۳۳۲ در حرکت نزولی باقی بماند و اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش به سوی سطوح ۱۳۲۶ و ۱۳۱۶ می شود. لازم به ذکر است تنها بازگشت قیمت به بالای نرخ ۱۳۴۲ و تثبیت کندل دو ساعته در بالای آن می تواند این وضعیت را تغییر دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا