تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری تا سطح ۹۰٫۲۵۱ کاهش یابد که این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت روزانه مشخص است روند نزولی قیمت که از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) شروع شده در قالب سه موج بزرگ شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج C به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است.

براساس آن چیزی که در نمودار زیر دیده می شود شاخص دلار آمریکا در حال ریزش در آخرین موج خود یعنی موج ۵ می باشد و طبق بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از تارگت نزولی C قیمت آن به پایین سطح حمایت ۹۱٫۳۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی) سقوط کرده است و از این رو در این هفته شانس ریزش قیمت به سطح ۹۰٫۲۵۱ زیاد است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند.

از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند. لازم به ذکر است این هفته در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۹۲٫۰۰۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۲۳٫۶ درصدی) موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۳٫۰۸۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی) می شود و اگر با افزایش بیشتری به بالای سطح ۹۳٫۰۸۶ روبرو شود به معنای وارونه شدن روند نزولی و تغییر وضعیت تلقی خواهد شد.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا ، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و در طول هفته تنها اخبار مورد توجه بازار شاخص های قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا است. از آنجاییکه امروز در تقویم اقتصادی روز رویدادهای خبری زیادی منتشر نمی شود، انتظار می رود روند حرکت کنونی بازار که بر مبنای شرایط ریسک پذیری است، ادامه یابد که این تحولات فعلا مقداری به افزایش دلار آمریکا کمک کرده است این در حالی است که دلار آمریکا در معاملات هفته گذشته بیشترین افت هفتگی خود را در دو ماهه گذشته تجربه کرده بود.

علیرغم این حرکت اصلاحی برای دلار آمریکا اما موقعیت قرارداد خالص فروش دلار آمریکا در بالاترین سطح خود از ماه ژانویه ۲۰۱۳ به این سو قرار دارد که این بیشتر به خاطر کمرنگ تر شدن انتظارات بازار برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال جاری است و حتی فعالان بازار پیش بینی می کنند که نرخ بهره بانک فدرال در سال آینده میلادی تنها یک پله یعنی به میزان تنها %۰٫۲۵ افزایش داشته باشد.

عدم آزمایش موشکی جدید از سوی کره شمالی در طول آخر هفته گذشته به همراه کاهش قدرت طوفان ایرما و تخمین های پایین تر برای هزینه های طوفان ایرما در حال حاضر به بهبود تمایلات ریسک پذیری سرمایه گذاران کمک کرده است و امروز شاخصهای سهام بین الملل با افزایش روبرو شدند و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا با ۴+ واحد رشد از %۲٫۰۵ به %۲٫۰۹ رسید و ارزش دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای اصلی فعلا مقداری رو به افزایش است و قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا در نزدیکی سطح رند و روانی ۱٫۲۰۰۰ در نوسان است و عمده حرکت آن متاثر از حرکت نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا خواهد بود.

بدین ترتیب، ارزهای پربازده به دلیل شروع حرکت ریسک پذیری، بار دیگر مورد اقبال معامله گران قرارگرفته و تقویت شده اند و جفت ارز پوند – ین ژاپن به بالای کف ابر ایچیموکوی روزانه یعنی به بالای سطح ۱۴۳٫۱۹ افزایش یافته است. ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش امروز ارزها در مقابل ین ژاپن به دلیل جریان ریسک پذیری در بازارها بوده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا