تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح حمایت ۱۳۱۶ ریزش داشته باشد که این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۲ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۳۲ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۵۱ (پایین ترین سطح ۸ اوت ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۳۱۶ دیده می شود که اگر این سطح حمایت هم شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت به سطح ۱۳۰۴ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال گپ نزولی که بین ۸ سپتامبر و ۱۱ سپتامبر ساخته شده به عنوان یک گپ فرار (Runaway) تایید شده است که اشاره به کاهش بیشتر قیمت دارد و به لحاظ تئوری اگر بخواهیم صحبت کنیم ممکن است که حرکت کاهشی تا سطوح ۱۳۱۶ و ۱۲۹۱ امتداد داشته باشد که مخالف رالی بلند قیمت از سطح ۱۲۵۱ می باشد.

لازم به ذکر است اولین سطح مقاومت قیمت بر روی سطح ۱۳۳۲ دیده می شود و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب رسیدن قیمت به سطح ۱۳۴۲ می شود. با این حال نمودار یک ساعته به روشنی نشان می دهد با شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۲ احتمال شروع ریزش جدید قیمت به سطح ۱۳۱۶ وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

عدم وجود تحولات ژئوپولیتیک جدید موجب کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا گشته است و همانطور که دیروز گفتیم طی آخر هفته گذشته، ما شاهد هیچگونه حادثه بحران سازی از سوی کره شمالی و تشدید تنش در شبه جزیره کره نبودیم و از این رو برای امروز نیز مثل دیروز شانس کاهش قیمت طلا زیاد است.

اخبار کنونی بازار حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و شاخص های سهام در حال تقویت است و بهبود شرایط بازارهای مالی پس از آن صورت گرفته که کره شمالی در آخر هفته گذشته به جای انجام آزمایش موشکی دیگر، تنها سالگرد تاسیس حکومت خود را جشن گرفت و از سوی دیگر نیز ارزش دلار آمریکا نسبت به پایین ترین رقم ۲ سال و نیم گذشته که هفته گذشته به ثبت رسیده بود، مقداری با افزایش روبرو شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای یک هفته گذشته در حالی صورت می گیرد که بازارهای سهام بین الملل با افزایش قیمت همراه شده اند و تقویت شاخصهای سهام، عموماً به معنای بهبود شرایط ریسک پذیری بازار تلقی شده و موجب فشارهای نزولی بر دارایی های مطمئن نظیر طلا ، ین ژاپن و فرانک سوئیس گردیده است  و حرکت معامله‌گران به سمت بازارهای سهام با تقویت ریسک‌پذیری، افت قیمت اونس طلا را رقم زده است.

در واقع پس از آنکه مشخص شد کره شمالی قصد انجام یک آزمایش موشکی دیگر را در آخر هفته گذشته نداشته، ارزش دلار آمریکا رو به تقویت است و به دنبال آن قیمت جهانی طلا نیز رو به کاهش گذاشته است و تقاضا برای طلا از آنجایی که طوفان ایرما آنطور که پیش بینی شده بود در فلوریدای آمریکا خرابی به بار نیاورده است به پایین سطح ۱۳۲۶ کاهش یافته و احتمال سقوط قیمت به سطح ۱۳۱۶ و سپس ۱۳۰۴ را بوجود آورده است.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا به جز شاخص فدراسیون مستقل کسب و کار آمریکا (NFIB) و شاخص بازنگری فرصت های شغلی و بررسی گردش کار آمریکا (JOLTS) اخبار و رویداد خاصی زمان بندی نشده است و انتظار می رود روند حرکت کنونی بازار که بر مبنای شرایط ریسک پذیری است، ادامه یابد. بنابراین در صورتی که این سناریوی ریسک پذیری بار دیگر در بازار محقق شود باید انتظار موج دیگری از کاهش قیمت جهانی اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۳۱۶ و بعد از آن ۱۳۰۴ را نشانه خواهد رفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا