تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن برای مدتی بین منطقه خنثی و رنج ۱۳۲۱ و ۱۳۳۵ در نوسان باشد و بعد از آن با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت مشخص گردد.

شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

از این رو برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد. افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۳۵ می تواند به منظر پر کردن گپ (Gap) موجب صدور سیگنال خرید و افزایش به سطح ۱۳۴۶ گردد و در صورت شروع حرکت کاهشی، نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت ۱۳۲۱ می تواند منجر به کاهش به سوی سطح ۱۲۹۹ شود.

نوسانات قیمت تحت تاثیر متغییر های متعددی قرار دارد و از این رو، هنوز نمی توان انتظار داشت قیمت جهت خاصی را دنبال کند. بنابراین، همچنان در روند خنثی بین سطوح ۱۳۲۱ و ۱۳۳۵ قرار داریم و می بایست در انتظار تعیین جهت حرکت بعد از شکست یکی از سطوح فوق بمانیم.

درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اتخاذ اقدامات سرسختانه تر علیه کره شمالی از یک طرف تقاضا برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا را مقداری افزایش داده و از طرف دیگر تقویت شاخص های سهام در بازارهای بورس و تقویت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی به ویژه در مقابل ین ژاپن موجب تثبیت قیمت جهانی طلا در منطقه خنثی بین ۱۳۲۱ و ۱۳۳۵ شده است.

با سخنان دیروز دونالد ترامپ که گفته بود تحریم های تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی تنها یک گام کوچک است و با آنچه باید برای مقابله با برنامه هسته ای این کشور صورت گیرد، قابل مقایسه نیست، تنش های ژئوپولیتکی دوباره مورد توجه خریداران طلا گرفته که این امر از روز گذشته موجب تقویت قیمت جهانی طلا از سطح ۱۳۲۲ به بالای سطح ۱۳۳۲ شده است و برای امروز باید دید موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۳۵ می شود یا نه.

نا آرامی های جهانی جزء دلائل صعود طلا می باشند و اگر تمامی این مسائل را کنار هم بگذاریم خواهیم یافت که در دوران بسیار پر نوسان (Volatile) هستیم. دیروز تورم انگلستان بالاتر از حد مورد نظر مقامات بانکی این کشور اعلام شد. ۲ درصد حد مطلوب شاخص بهای مصرف کننده (CPI) است اما دیروز این شاخص ۲٫۹ اعلام شد. این در شرایطی بود که پیش بینی بازار %۲٫۸ و رقم قبلی %۲٫۶ بود.

به عبارتی تورم انگلستان بیشتر از حد انتظار اعلام شد و ظاهرا سقوط اخیر قیمت پوند بعد از برکسیت آهسته آهسته در حال اثر کردن است. رشد تورم انگلیس باعث شد تا گمانه زنیها در بازار درباره افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس کمی افزایش یابد و افزایش چشمگیر پوند به بالاترین نرخهای یک ساله گذشته نتیجه منطقی آن بود و از آنجایی که معمولا زوج ارز GBPUSD و EURUSD دارای کورولیشن و همبستگی بالایی با یکدیگر هستند این مسئله می تواند در صورت تقویت یورو به بالای سطح ۱٫۲۱ و پوند به بالای ۱٫۳۴ به تقویت قیمت جهانی طلا نیز کمک کند.

امروز تنها خبر قابل توجه آمریکا شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران می باشد که اگرچه جزء شاخصهای مهم تلقی می شود اما قدرت اثر گذاری قابل توجهی بر بازار را ندارد. پیش بینی می شود این شاخص در ماه اوت %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۵ افزایش یابد و شاخص خالص آن ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۱ رشد داشته باشد. این شاخص از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد با این تفاوت که سبد این شاخص تنها مربوط به هزینه‌های تولید توسط کارخانجات است.

شاخص بهای تولیدکننده (PPI) یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. هدف از شاخص قیمت تولیدکنندگان محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند و به عبارتی دیگر این شاخص میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند را نشان می دهد و تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا