تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری تا سطح ۹۰٫۲۵۱ کاهش یابد.

این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت روزانه مشخص است روند نزولی قیمت که از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) شروع شده در قالب سه موج بزرگ شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج C به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است.

براساس آن چیزی که در نمودار زیر دیده می شود شاخص دلار آمریکا در حال ریزش در آخرین موج خود یعنی موج ۵ می باشد و طبق بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از تارگت نزولی C قیمت آن به پایین سطح حمایت ۹۱٫۳۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی) سقوط کرده است.

از این رو در این هفته شانس ریزش قیمت به سطح ۹۰٫۲۵۱ زیاد است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند.

از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند. لازم به ذکر است این هفته در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۹۲٫۰۰۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۲۳٫۶ درصدی) موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۳٫۰۸۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی) می شود و اگر با افزایش بیشتری به بالای سطح ۹۳٫۰۸۶ روبرو شود به معنای وارونه شدن روند نزولی و تغییر وضعیت تلقی خواهد شد.

حرکت افزایشی ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو به دلیل افت نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان دیروز در نزدیکی سطح حمایت ۱٫۱۸۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۸۲۳ به ۱٫۲۰۹۲) متوقف شد. پوند انگلیس همچنان در بالاترین نرخهای ۱ ساله گذشته رو به افزایش است و این افزایش پس از رشد نرخ تورم مصرف کنندگان این کشور به بالاترین سطح ۵ ساله گذشته شکل گرفته است.

افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران در بازار موجب تقویت بورسهای منطقه ای شد و شاخصهای سهام در مجموع رشدی قیمتی را تجربه کردند. با افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته، ین ژاپن در برابر دلار آمریکا به کمترین نرخهای خود از ۱ سپتامبر ۲۰۱۷ به این سو کاهش یافت.

این در حالی است که ین ژاپن روز جمعه هفته گذشته به دلیل نگرانی ها از طوفان ایرما و تنش در شبه جزیره کره در پی آزمایش موشکی کره شمالی بیشترین سطح خود را در ۱۰ ماهه گذشته ثبت کرده بود.

دیروز تورم انگلستان بالاتر از حد مورد نظر مقامات بانکی این کشور اعلام شد. ۲ درصد حد مطلوب شاخص بهای مصرف کننده (CPI) است اما دیروز این شاخص ۲٫۹ اعلام شد. این در شرایطی بود که پیش بینی بازار %۲٫۸ و رقم قبلی %۲٫۶ بود.

به عبارتی تورم انگلستان بیشتر از حد انتظار اعلام شد و ظاهرا سقوط اخیر قیمت پوند بعد از برکسیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آهسته آهسته در حال اثر کردن است. رشد تورم انگلیس باعث شد تا گمانه زنیها در بازار درباره افزایش نرخ بهره کمی افزایش یابد و افزایش چشمگیر پوند به بالاترین نرخهای یک ساله گذشته نتیجه منطقی آن بود.

هر چند امروز براساس آخرین گزارش های اشتغال انگلیس نرخ بیکاری این کشور در ماه جولای به %۴٫۳ کاهش یافت و تعداد مستمری بگیران بیکاران انگلیس به طور غیر منتظره ای در ماه اوت به میزان ۲۸۰۰- کاهش یافت اما نرخ رشد دستمزدها نگران کننده اعلام شد و این شاخص با احتساب مزایا و پاداش به جای رشد %۲٫۳ پیش بینی شده تنها %۲٫۱ رشد داشت که این خبر مقداری منجر به حرکت اصلاحی پوند در مقابل دلار آمریکا از سطح ۱٫۳۳۲۷ به سطح ۱٫۳۲۵۰ شده است و برای امروز با سطوح حمایت ۱٫۳۲۳۰ و ۱٫۳۲۲۰ روبرو است.

فرذا حلسه بانک مرکزی انگلیس و صورتجلسه نشست پیشین MPC (کمیته تصمیم گیری در رابطه با سیاست های پولی) منتشر می شود و هر چند انتظار می رود نرخ بهره بدون تغییر همان رقم %۰٫۲۵ و برنامه خرید اوراق قرضه همان عدد ۴۳۵ میلیارد پوند تثبیت شود اما مهمترین بخش آن ترکیب آرای اعضای بانک مرکزی انگلیس می باشد.

تفاوت این نشست با نشستهای پیشین اینست که معمولا انتظارات بازار به سمتی گرایش داشت اما برای این نوبت بازار کاملا در فضایی تاریک گام بر می دارد.در صورتی که فردا تعدادی رای غیر از ثبات وجود داشته باشد قطعا شاهد واکنش شدید پوند خواهیم بود و جهت آن را نیز جهت آرا به افزایش یا کاهش مشخص خواهد کرد.

از این رو مهمترین رویداد این هفته برای پوند، انتشار نرخ بهره و صورتجلسه بانک مرکزی انگلیس است که فردا منتشر خواهد شد. از آنجاییکه آقای اندی هالدین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس تقریبا از زمانی که به عضویت کمیته تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ بهره (MPC) درآمده است نظر به افزایش نرخ بهره داشته توجه بازار عمدتاً به استدلالهای وی و واکنش سایر اعضا نسبت به نرخ بهره انگلیس خواهد بود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا