تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح حمایت ۱۳۱۲ کاهش یابد و در صورتیکه بعد از اخبار امروز از آمریکا این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۲۹۹ می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا به پایین سطح ۱۳۲۱ کاهش یافته است و سیگنال فروش به سطح حمایت بعدی ۱۲۹۹ صادر کرده است.

در قیمت جهانی اونس طلا در نمودار پایین این سطح حمایت ۱۳۲۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شد.

از نظر تحلیل تکنیکال براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد و تارگت کاهشی بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۱۳۱۲ و ۱۲۹۹ مشخص شده اند. براساس تجزیه و تحلیل امواج الیوت قیمت در موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۵۷ قرار دارد و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن اشاره به کاهش قیمت به سطح ۱۳۱۲ دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده است.

در صورت کاهش قیمت به سطح ۱۳۱۲ شانس ریزش بیشتر قیمت به سطح ۱۲۹۹ بوجود خواهد آمد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و هم بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) می باشد.

خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار مطرح است، جریان ریسک پذیری در بازار است که امروز در آستانه اعلام گزارش قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) منجر به کاهش قیمت جهانی طلا به کمترین سطح خود در طی ۲ هفته گذشته شده است. به باور ما تغییر در تمایلات ریسک پذیری یا ریسک گزیری بازار مهمترین عامل در حرکت طلا می باشد.

افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار، تقویت جریان ریسک پذیری، رکود زنی شاخص سهام و در کنار این عوامل رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا که سیگنالی در جهت تقویت شاخص دلار آمریکا و افت ین ژاپن محسوب می شود منجر به کاهش تقاضا برای خرید طلا شده است.

امروز آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر قیمت جهانی طلا اثرگذار باشد و در شرایطی که بازار به شدت در انتظار تورم آمریکا و همچنین جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا بسر می برد، ظاهرا بسیاری از معامله گران فرصت را برای کسب سود (Profit taking) نیز مناسب دانسته اند و این مسئله نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت جهانی طلا در این یکی دو روز می باشد.

شاخص مهمی که امروز در بازار آمریکا اعلام می شود شاخص قیمت مصرف کنندگان  (CPI) است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این شاخص در کنار شاخص تورم تولیدکنندگان که دیروز اعلام شد تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود در ماه اوت از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۳ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۷ به %۱٫۸ افزایش یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود.

در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه اوت از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۷ به %۱٫۶ تغییر یابد. در همین ساعت آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۳۰۰ هزار ، رقم قبلی ۲۹۸ هزار) اخبار جالب توجهی برای قیمت اونس طلا خواهند بود و می تواند موجب شروع نوسانات طلا بعد از ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا