تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود بین سطوح ۱۳۲۱ و ۱۳۳۵ در روندی خنثی و رنج در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. امروز نیز هر چند قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی افزایش یافت اما هنوز موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۳۵ نشده است.

همانطور که در چارت پایین تایم فریم یک ساعته دیده می شود این سطوح ۱۳۲۱ و ۱۳۳۵ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند. برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۲۱ شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش با تارگت های ۱۳۱۵ و ۱۳۰۸ می شود و در حرکت صعودی نیز چنانچه سطح مقاومت ۱۳۳۵ شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید با تارگت ۱۳۴۶ می شود.

با این حال با توجه به گپ نزولی (Bearish Gap) که بین روزهای ۸ سپتامبر و ۱۱ سپتامبر بوجود آمده است تمایلات بازار نشان می دهد تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۳۳۵ قرار دارد احتمال ریزش مجدد قیمت به سطح ۱۳۲۱ وجود دارد و حرکت نزولی که از سطح ۱۳۵۷ شروع شده هنوز تکمیل نشده است و خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۲۰۴ نیز اشاره به کاهش قیمت به نرخهای پایین ۱۳۲۱ دارد.

بنابراین تا زمانیکه قیمت در پایین سطح مقاومت ۱۳۳۵ تثبیت شده است احتمال اصلاح و کاهش دوباره قیمت به سطح ۱۳۲۱ چندان دور از انتظار نیست که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. لازم به ذکر است بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و بهتر است منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

امروز گزارش شد که کره شمالی موشک دیگری را از پیونگ ‌یانگ به سمت شرق پرتاب کرده که از حریم هوایی ژاپن عبور کرده است و باید منتظر ماند تا اخبار تکمیلی منتشر شده تا واکنش بازار را شاهد باشیم به همین خاطر قیمت اونس طلا فعلا بیشتر از سطح ۱۳۳۴ نتوانسته بالاتر رود.

هر چند آغاز حرکت بازار در آخرین روز معاملات هفته با انتشار خبر آزمایش موشک بالستیک توسط کره شمالی موجب جریان ریسک گریزی شد اما بازارها با احتیاط وضعیت قیمت جهانی طلا را تحت نظر دارند زیرا افزایش نرخ تورم آمریکا دوباره باعث رشد انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا شده است و به همین دلیل طولی نکشید که قیمت به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر یعنی به  پایین سطح ۱۳۳۰ بازگشت.

از این رو علی رغم انتشار خبر آزمایش موشکی کره شمالی، شاهد موضع گیری متفاوت معامله گران به آن بودیم: در اولین واکنش تقویت سریع طلا تا سطح ۱۳۳۴ و پس از فروکش کردن خبر، بازگشت مجدد آرامش به بازار و اصلاح و برگشت قیمت به سطح ۱۳۲۵٫ برای امروز سطح ۱۳۳۵ نقش مقامت بسیار قوی را بازی می کند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت قیمت به سطح حمایت ۱۳۲۱ باشیم.

در این صورت اولین هدف نرخ ۱۳۲۱ و هدف بعدی نرخ ۱۳۱۵ (پایین ترین سطح دیروز) خواهد بود. اما در صورتیکه خریداران طلا به ادامه تقویت بیشتر آن در واکنش به پرتاپ موشکی کره شمالی یا اعلام ضعیف آمار امروز خرده فروشی آمریکا اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۳۳۵ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل طلا تا نرخ ۱۳۴۶ حرکت خواهد کرد.

باید توجه داشت اگر قیمت اونس طلا به هر دلیلی نتواند امروز از سطح مقاومت ۱۳۳۵ عبور کند، نیرویی که قیمت آن را در این چند روز گذشته تا این حد ضعیف کرده همچنان پابرجاست و احتمال ادامه آن با توجه به تقویت انتظارات نرخ بهره ای آمریکا بسیار است. با انتشار گزارش های مثبت قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) انتظارات نرخ بهره ای بازار نیز بهبود یافته است.

طبق آخرین قیمت گذاری وجوه آتی بانک مرکزی آمریکا، شانس افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر سال جاری به %۵۰٫۹ افزایش یافته است و از آنجایی که حساسیت دلار آمریکا به انتظارات نرخ بهره ای نیز قابل توجه است ، بیشتر شدن شانس افزایش نرخ بهره موجب تقویت دلار آمریکا در بازارها (مخصوصا در مقابل ین ژاپن) و کاهش قیمت جهانی طلا می شود. خبر امروز خرده فروشی آمریکا بسیار تعیین کننده خواهد بود: منتظر واکنش قوی بازار به این خبر باشید.

در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا، اخبار متعددی از جمله شاخص تولیدات صنعتی ، تولیدی امپایر استیت و ضریب تمایلات مصرف کنندگان میشیگان دیده می شود اما مهمتر از همه شاخص خرده فروشی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران دیده می شود که انتظار می رود در ماه اوت از رقم قبلی %۰٫۶ به %۰٫۱ و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا همانند رقم قبلی %۰٫۵ اعلام شود.

اهمیت این خبر برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است. اگر امروز آمار خرده فروشی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود، قطعه دیگری از پازل نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا درست چند روز پیش از جلسه FOMC در روز ۲۰ سپتامبر چیده خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا