تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود در صورتیکه امروز شاخص خرده فروشی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود با افزایش روبرو شود در غیر این صورت ممکن است مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۹۱٫۳۳ برگردد. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند.

از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند و با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۲٫۰۰۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۲۳٫۶ درصدی) چنانچه امروز یا هفته آینده سطح مقاومت ۹۲٫۶۶ نیز شکسته شود احتمال تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۳٫۰۸۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی) زیاد است و اگر با افزایش بیشتری به بالای سطح ۹۳٫۰۸۶ روبرو شود به معنای وارونه شدن روند نزولی و تغییر وضعیت نزولی به افزایشی تلقی خواهد شد.

امروز پوند در واکنش به سخنان گرتجان ویل یکی از اعضای بانک مرکزی انگلیس به بالاترین حد خود از زمان نتایج همه پرسی انگلیس رسید و از ابتدای هفته تاکنون با رشدی معادل %۳٫۳ بهترین عملکرد هفتگی خود را در طی ۹ ساله گذشته یعنی از ماه فوریه سال میلادی ۲۰۰۹ به این سو ثبت کرده است و برای اولین بار از زمان نتایج همه پرسی انگلیس به بالای سطح ۱٫۳۶۰۰ افزایش یافت.

گرتجان ویل یکی از اعضای بانک مرکزی انگلیس در جلسه سخنرانی امروز خود در لندن برخلاف مواضع ملایم قبلی خود این بار با لحن تند و تیزی اظهار داشت که مناسب ترین زمان برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس بزودی و در ماههای آینده (نوامبر) خواهد بود که در واکنش به این اظهارات پوند به شدت در بازارها تقویت شد. با تقویت پوند در بازارها، شاخص سهام لندن FTSE 100 که معمولا رابطه معکوسی با پوند دارد، به پایین خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته خود کاهش یافت.

در حال حاضر و با توجه به صورتجلسه دیروز بانک مرکزی انگلیس که صراحتا سیگنال قوی این کمیته سیاست گذاری در جهت آماده سازی بازار برای افزایش نرخ بهره را نشان می دهد خوش بینی های بازار نسبت به رشد نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس در ماه نوامبر ۲۰۱۷ بیش از پیش افزایش یافت و هم اکنون شانس افزایش نرخ بهره انگلیس در جلسه ۳ نوامبر ۲۰۱۷ به بالای %۴۴ افزایش یافته است.

نرخ مبادله شش ماهه استرلینگ (SONIA) که نشاندهنده انتظارات بازار برای نرخ بهره انگلیس است برای اولین بار از ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ به ۳۸٫۸۰ واحد رسید که بالاترین سطح از زمان نتایج همه پرسی انگلیس محسوب می شود. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله انگلیس نیز امروز از زمان باز شدن بازار از %۱٫۲۳۶ به %۱٫۳۴۱ رشد یافت. هفته آینده معامله گران منتظر سخنرانی نخست وزیر انگلیس تراز مه خواهند بود و دور بعدی مذاکرات برکسیت با اتحادیه اروپا نیز تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به تعویق افتاده است.

به باور ما انتظار می رود بازار به موضوع اختلاف میزان نرخ بهره انگلیس با سایر کشورها توجه کند و با توجه به بالا بودن میزان اختلاف نرخ بهره، تقاضا برای خرید پوند بیشتر و بیشتر گردد. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله انگلیس تنها در طی یک هفته گذشته سه برابر رشد داشته است.

همچنین امروز اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله انگلیس با ژاپن به ۴۲٫۳ واحد رسید که بیشترین میزان از اواخر ماه مه سال گذشته به این سو است و جالب است که بدانید آن زمان ارزش پوند در مقابل ین ژاپن بالای ۱۶۰ معامله می شد.

اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا با ژاپن نیز به %۱٫۵۲ رسیده که بالاترین رقم از ۵ جولای ۲۰۱۷ به این سو می باشد و در آن زمان نیز ارزش دلار در مقابل ین ژاپن ۱۱۳٫۲۶ معامله می شد.

در جفت ارز پوند – ین زاپن نیز اکنون فرصتهایی برای ادامه حرکت افزایشی وجود دارد هرچند که باید به انتظار ماند تا شاهد شکسته شدن سطح مقاومت ۱۵۱٫۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱۹۵٫۸۶ به ۱۲۴٫۱۲) باشیم تا بتوان وارد پوزیشن خرید در میان مدت با حد تارگت ۱۵۹٫۹۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) شد که این سطح مماس با خط کیجون در نمودار ماهیانه می باشد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی شاحص جهانی دلار آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا