تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۳۰۸ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند که این حرکت کاهشی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۲۱ در چارت پایین به وضوح نشان داده است و فروشندگان را وارد بازار کند.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۲۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال سطح حمایت بعدی قیمت جهانی اونس طلا بر روی سطح ۱۳۰۸ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی c قرار دارد که این موج نزولی از سطح ۱۳۳۴ (بالاترین سطح ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷) شکل گرفته است.

امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۰۸ نیز شکسته شود سیگنال فروش جدید دیگری این بار با حد تارگت ۱۲۹۹ صادر خواهد شد. لازم به ذکر است برای امروز هر حرکت اصلاحی و افزایشی در نزدیکی منطقه مقاومت ۱۳۲۱ و ۱۳۲۴ متوقف خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های کاهشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از منظر تحلیل بنیادی هر چند انتظار می رود طی این هفته انتظار برای اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای نرخ بهره جدید بانک مرکزی آمریکا معاملات را در روندی آرام پیش ببرد اما قیمت جهانی اونس طلا در آستانه نشست کمیته سیاستگذاری بانک فدرال (FOMC) برای تعیین نرخ بهره آمریکا کماکان تحت فشارهای نزولی به کمترین نرخهای دو هفته گذشته باقی مانده است.

همانند همیشه، عمده توجه فعالان بازار به بیانیه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه معطوف خواهد بود تا در آن به نشانه هایی از سیاستگذاری های پولی و یا اقدامات آتی در زمینه کاهش ترازنامه دست یابند و بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره در سال جاری نیز اهمیت خاصی برای قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در واقع تقویت گمانه زنی ها از احتمال افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش داده است و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا کرده است. این گمانه زنیها درباره عادی سازی سیاست های پولی بانکهای مرکزی آمریکا ، اروپا ، انگلیس ، کانادا و استرالیا عامل اصلی نزول قیمت جهانی طلا به پایین سطح ۱۳۲۱ بوده است به طوری که امروز در زمان نگارش این گزارش تا سطح ۱۳۱۴ کاهش یافت و به نظر می رسد که این حرکت نزولی به ترتیب تا سطوح ۱۳۰۸ و ۱۲۹۹ ادامه داشته باشد.

افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و بدنبال آن رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۷ هفته گذشته نیز منجر به کاهش قیمت جهانی طلا شده است و باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند.

تاثیر افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا یا تقویت دلار در برابر ین ژاپن را می توان بر قیمت فلزات مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت طلا ظاهر می شود و طلا همواره متاثر از ارزش دلار حرکت می کند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارد. بنابراین در پی تقویت شدید دلار آمریکا در برابر ین ژاپن ، طلا به نرخهای پایین ۱۳۲۱ کاهش یافته است که می توان از هم اکنون اعداد ۱۳۰۸ و ۱۲۹۹ را برای آن دید.

بنابراین با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبر بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه گمانه زنی ها بازار را هدایت خواهد کرد و احتمالا امروز و فردا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار در جهت کاهش قیمت جهانی طلا تا سطوح فوق خواهیم بود و با نگاهی به نمودار می توان مشاهده کرد که پس از درهم شکسته شدن سطح حمایتی که در نرخ ۱۳۲۱ تشکیل شده بود، قیمت جهانی طلا اکنون سراسیمه تر از گذشته به سوی پایین ترین نرخهای ۲ هفته گذشته خود باز می گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا