تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۲۹۹ کاهش یابد و مثل دیروز سیگنال فروش صادر کند و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۰۸ نشان داده است. در چارت پایین این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c قرار داشت که شکسته شد و همانطور که در نمودار مشخص است این موج نزولی از سطح ۱۳۳۴ (بالاترین سطح ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷) شروع شده است.

سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۹۹ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارد که به باور ما بزودی تاچ خواهد شد. در چارت پایین قیمت جهانی طلا به پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۲۰۴ رسیده که نشاندهنده واژگون شدن روند افزایشی آغاز شده از این سطح می باشد و چنانچه این سطح حمایت ۱۲۹۹ هم با قدرت شکسته شود فرصت جدیدی برای ورود به پوزیشن فروش با حد تارگت ۱۲۹۲ و ۱۲۸۰ ایجاد خواهد کرد.

فعلا برای امروز بهتر است حد تارگت اولیه را در نزدیکی سطح ۱۲۹۹ در نظر گرفت و بعد از آن اگر این سطح شکسته شد می توان تارگت های ۱۲۹۲ و ۱۲۸۰ را دنبال کرد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۰۸ یا ۱۳۱۳ خواهد بود. قیمت جهانی طلا رو به کاهش است و تمایل معامله گران برای فروش آن قیمت را به نرخ ۱۳۰۴ دلار در هر اونس رسانده است. با توجه به وضعیت افزایشی در بازار سهام و رکورد شکنی شاخصها در بورس ها بین الملل، حرکت نزولی طلا چندان تعجب برانگیز نخواهد بود.

افزایش چشمگیر شاخص سهام آمریکا مانع بزرگی برای هر گونه حرکت صعودی قیمت جهانی طلا در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا شده است. حرکت نزولی کنونی قیمت اونس طلا نشان می دهد که جریان ورود نقدینگی به بازار طلا کند شده است و علت اصلی آن نیز افزایش شاخص سهام در بورس سهام وال استریت آمریکا است.

رشد بورس‌ها و کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به ‌دلیل آرامش نسبی در شبه‌جزیره کره قیمت آن را به کمترین نرخهای ۲ هفته گذشته پایین کشانده است. باید توجه داشت رشد شاخص سهام آمریکا و بورس های آسیا و اروپا حکایت از آسودگی خاطر سرمایه گذاران در راستای ادامه روند صعودی بازارهای سهام دارد و در چنین شرایطی تمایل جویندگان دارایی امن نظیر طلا را کاهش می دهد.

از سوی دیگر از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری تا سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی واگرایی افزایشی در اندیکاتور روزانه RSI ، امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

واگرایی افزایشی بوجود آمده در نمودار روزانه به معنای آن است که قیمت به پایان روند نزولی خود رسیده است و بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت در موج C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد. از منظر تحلیل تکنیکال تارگت نزولی ۹۰٫۲۵۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) موقتا نقض شده است و تنها در صورتیکه قیمت به پایین سطح حمایت ۹۱٫۳۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج C) برسد مجدد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

براساس آن چیزی که در نمودار زیر دیده می شود در حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ نیز موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۱۶۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، قیمت جهانی اونس طلا تضعیف شده و به فروش می رود و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، قیمت جهانی طلا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو قیمت جهانی طلا وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارد.

در آستانه شروع نشست دو روزه FOMC و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن فردا شب منتشر خواهد شد، نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها ، ثبات قیمت ها و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی شاخص جهانی دلار آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است. در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا، شاخص مجوز ساختمان سازی (پیش بینی بازار ۱٫۲۲۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۲۳ میلیون واحد) و شروع خانه سازی در آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۱۷۵ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۱۵۵ میلیون واحد) منتشر می شوند و فردا عمده توجه بازار به جلسه بانک مرکزی آمریکا و بیانیه همراه نرخ بهره آن خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا