تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت در روندی خنثی و رنجی بین سطوح ۱۳۰۸ و ۱۳۱۸ قرار گرفته است و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید امشب منتظر بیانیه همراه نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

مطابق همیشه، ارزیابی بانک فدرال از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و نرخ بهره مورد توجه شدید بازار خواهد بود. از نظر تحلیل تکنیکال تارگت ۱۲۹۹ که دیروز بدان اشاره کردیم تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۳۱۸ قرار دارد، هنوز معتبر است و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی و خط روند نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی c قرار گرفته است که این موج از سطح ۱۳۳۴ (بالاترین سطح ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن به تارگت نزولی ۱۲۹۲ (خط فیبوناچی پروچکشن ۱۰۰ درصدی) اشاره دارد.

با این حال قبل از اینکه قیمت به سطح ۱۲۹۲ برسد می بایست حتما از سطح حمایت ۱۲۹۹ عبور کند تا بتواند به ۱۲۹۲ کاهش یابد و این سطح حمایت ۱۲۹۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارد. برای امروز حرکت اصلاحی که از سطح ۱۳۰۴ (پایین ترین سطح دیروز) شاهد هستیم کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود.

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار جهانی طلا نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است. پیش بینی بازارها عدم تغییر نرخ بهره فعلی (%۱٫۲۵) است اما مطابق همیشه، ارزیابی بانک مرکزی آمریکا از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و نرخ بهره مورد توجه شدید بازار خواهد بود و در آستانه اعلام تصمیم امشب FOMC سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به انجام معاملات اونس طلا می کنند.

در خصوص نشست کمیته FOMC این اطمینان وجود دارد که سیاستگذاران پولی آمریکا تغییری در میزان نرخ بهره بانکی اعمال نخواهد کرد با این حال، موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال وضعیت آتی سیاستهای پولی چگونه ترسیم خواهد شد.

با توجه به آنکه از آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا، آمار اشتغال ، خرجکرد و رشد دستمزدها ضعیف اعلام شده اند احتمالا مقامات بانک فدرال رزرو زمان حال را برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز (افزایش نرخ بهره) زمان مناسبی نمی دانند و ترجیح می دهند تا اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشند و به انتظار آینده خواهند نشست. یکی دیگر از رویدادهای خبری قابل توجه امروز اعلام کاهش ترازنامه بانک مرکزی آمریکا است.

بعد از بحران مالی جهان و حاکم شدن رکود اقتصادی، بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را به تقریبا صفر رساند و بیش از ۳ تریلیون دلار در قالب خرید اوراق قرضه به اقتصاد آمریکا تزریق کرد تا از این طریق نرخ بهره بانکی را بیشتر کاهش دهد؛ ضمن اینکه ترازنامه بانک فدرال رزرو به ۴٫۵ تریلیون دلار افزایش یافته است. حال با توجه به افزایش نرخ بهره از صفر درصد به %۱٫۲۵ در جلسه امشب قرار است بانک مرکزی آمریکا برنامه کاهش ترازنامه خود را اعلام کند.

انتظار می رود که در بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا به ۳ موضوع اصلی پرداخته شود: چشم انداز اقتصادی با پیش بینی های محتاطانه، برنامه افزایش نرخ بهره و فروش اوراق قرضه دولتی در بازارهای سهام برای کاهش ترازنامه ۴.۵ تریلیون دلاری. بنابراین امشب بیاینه (Statement) بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و نیم ساعت بعد از آن یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد داشت و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد. هرچند انتظار تغییری در عدد %۱٫۲۵ را نداریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش دلار و اونس طلا تعیین می شود.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم: سطح ۱۳۱۸ نقش مقاومت بسیار قوی را بازی می کند که احتمال می دهیم از نزدیکی این سطح شاهد بازگشت و کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۹۹ باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۳۰۸ و هدف های بعدی ۱۳۰۴ و ۱۲۹۹ خواهد بود. اما در صورتیکه در واکنش به خبر امشب خریداران به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۳۱۸ تثبیت شود (یک کندل روزانه در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل اونس طلا تا نرخ ۱۳۲۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۳۲۴ حرکت خواهد کرد.

خبر امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و بعد از آن سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران بسیار تعیین کننده خواهد بود و باید منتظر واکنش قوی بازار به این خبر باشیم. امروز هر چند شاخص فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۴۶ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۴۴ میلیون واحد) در تقویم اقتصادی در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران دیده می شود اما انتظار می رود این خبر محرّک بازار نباشد و معامله گران اونس طلا در انتظار واکنش بازار پس از اعلام خبر امشب هستند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا