تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

هر چند امروز شاخصهای اقتصادی چندان مهمی در بازار نداریم اما تنش بین آمریکا و کره شمالی محرک اصلی بازار بود و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و کاهش امروز دلار آمریکا به همین دلیل یعنی نگرانی های سیاسی مربوط به بحران کره شمالی بوده است.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور تحریم های جدید علیه کره شمالی را صادر کرده است و کره شمالی نیز وعد داده است به برنامه های هسته ای و موشکی و آزمایش بمب هیدروژنی خود ادامه دهد. ری یونگ هو ، وزیر امور خارجه کره شمالی امروز اظهار داشت که این کشور در نظر دارد در پاسخ به تهدید رئیس جمهور آمریکا یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام آنهم در مقیاس بی سابقه ای را آزمایش کند.

ترامپ اخیرا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که اگر آمریکا یا متحدانش هدف حمله قرار گیرند، کره شمالی را به طور کامل نابود خواهد کرد و از سوی دیگر رهبر کره شمالی نیز در اظهارات بی سابقه ای هشدار داده است که شدیدترین تدابیر تلافی جویانه را علیه آمریکا اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر قرار است امروز خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس در فلورانس ایتالیا در آستانه چهارمین دور مذاکرات برکسیت سخنرانی کند. ترزا می تصمیم دارد سخنرانی بزرگی را در فلورانس درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ایراد کند و به این مسئله می اندیشد که چگونه حرکت های جدیدی در مذاکرات می تواند ایجاد شود. سخنرانی ترزا می بر بازارهای مالی و ارزش پوند تاثیرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده خبر خاصی منتشر نمی شود.

در سایر تحولات همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم کمیته سیاست گذاری بانک فدرال رزرو ایالات متحده (FOMC) در نشست چهارشنبه خود میزان نرخ بهره بانک فدرال را بدون تغییر (همانند پیش بینی ها)، رقم %۱٫۲۵ تثبیت نمود و این نرخ، به بهره ای تعلق می گیرد که بانکهای آمریکا به صورت شبانه و بدون وثیقه به یکدیگر وام می دهند و یک معیار مهم در بازارهای مالی است.

در بیانیه خود اعلام نمود که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال جاری یک مرحله دیگر و تا پایان سال آینده سه مرحله دیگر افزایش می یابد که این خبر عامل اصلی افزایش دلار آمریکا و نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در بازارها بوده است و همچنین اشاره کرد که از ماه اکتبر سال جاری کاهش ترازنامه خود را آغاز خواهد کرد. از نظر بانک مرکزی آمریکا طوفان های اخیر بعید است که بر اقتصاد آمریکا در میان مدت تاثیر بگذارد.

از دیدگاه بانک مرکزی آمریکا تورم به طور موقت پس از طوفان های اخیر با افزایش روبرو خواهد شد و هر چند تا حدودی کمتر از سطح %۲ در کوتاه مدت باقی می ماند اما در میان مدت در اطراف سطح %۲ تثبیت خواهد شد. در بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا آمده است که هزینه های تجاری آمریکا در فصول اخیر افزایش یافته است و بانک مرکزی آمریکا در بیانیه چهارشنبه این جمله را تکرار کرد که ریسک های مرتبط به اقتصاد آمریکا ” تقریبا متعادل” شده اند.

از آنجایی که تصمیم گیری در مورد نرخ بهره بانک فدرال رزرو به اتفاق آرا بوده است و در بیانیه بانک مرکزی آمریکا به افزایش یک مرحله نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری و سه مرحله افزایش دیگر در سال آینده اشاره گردید، بعد از فروکش کردن نگرانی ها از تنش میان آمریکا و کره شمالی، انتظار تقویت و صعود دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار وجود دارد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت و میان مدت تا سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی واگرایی افزایشی در اندیکاتور روزانه RSI ، امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم در چارت پایین واگرایی افزایشی بوجود آمده در نمودار روزانه به معنای آن است که قیمت به پایان روند نزولی خود رسیده است و بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت در موج C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال تارگت نزولی ۹۰٫۲۵۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) موقتا نقض شده است و تنها در صورتیکه قیمت به پایین سطح حمایت ۹۱٫۳۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج C) برسد مجدد مورد توجه فروشندگان دلار آمریکا قرار خواهد گرفت که این سناریو بعید به نظر می رسد.

براساس آن چیزی که در نمودار روزانه زیر دیده می شود و مخصوصا با توجه به بیانیه شدید الحن چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا و اشاره به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری در حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۱۶۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع همانند پیش بینی کوتاه مدت و میان مدت این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف های افزایشی بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا