تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX7) پیش بینی می شود قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده دوباره سطح مقاومت ۵۴٫۶۶ دلار در هر بشکه را لمس کند و اگر این سطح مقاومت در این مدت شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت نفت آمریکا به سطح ۶۰٫۰۹ در سه ماهه پایانی سال جاری می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت آمریکا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) تشکیل شده است و این چرخه توسط یک سری از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ تشکیل شده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی در سطح ۵۴٫۶۶ مانع از استمرار موج اول یعنی موج A شده است که همین منجر به اصلاح قیمت گردید که به باور ما این موج اصلاحی در نزدیکی سطح حمایت ۴۳٫۷۵ به پایان رسیده است. از منظر تحلیل تکنیکال موج C معمولا جزو موجهای قوی محسوب می شود که در بیشترین قدرت افزایشی خود در این موج می تواند قیمت نفت آمریکا را تا سطح ۷۱٫۲۴ بالا بکشاند.

با این حال این تارگت افزایشی تا پایان سال جاری کمی دور از ذهن به نظر می رسد و بهتر است حد تارگت افزایشی واقع بینانه قیمت را در سطح ۶۰٫۰۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) در نظر گرفت. البته خیلی روشن نیست که آیا این موج C می تواند به راحتی به بالای سطح ۵۴٫۶۶ برسد یا خیر اما چیزی که مشخص است آنکه اگر هم در برخورد به سطح مقاومت ۵۴٫۶۶ شاهد اصلاح قیمت نفت آمریکا باشیم این حرکت اصلاحی نسبت به حرکت قبلی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۴۸٫۹۴ خواهد بود.

با نگاهی دقیق تر به ساختار موج A در چارت روزانه مشخص است که این موج از سه موج کوچک تر ساخته شده است و موج سوم یعنی موج (c) از نظر طولی به اندازه ۶۱٫۸ درصدی از موج (a) می باشد. این نسبت را می توان برای رابطه بین موج C و موج A بکار برد که موج C می تواند قیمت نفت آمریکا را در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به سطح ۶۰٫۰۹ برساند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۴۸٫۹۴ منجر به کاهش کوتاه و جزئی قیمت به سطح حمایت ۴۶٫۳۱ می شود.

در چارت بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX7) پیش بینی می شود قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا سطح مقاومت ۶۵٫۸۰ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) قرار دارد.

در چارت پایین این چرخه توسط دو سری از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت یعنی یکی از روند نزولی از سطح ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۷٫۱۰ و دیگری از روند نزولی کوتاه از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح ماه مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ تشکیل شده اند. بعد از چند روز افزایشی متوالی و پی در پی سرانجام قیمت نفت برنت دریای شمال توانست از سطح مقاومت ۵۵٫۵۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی بلند مدت) عبور کند.

از منظر تحلیل تکنیکال این دومین باری است که قیمت نفت برنت دریای شمال توانسته خود را در بالای این سطح مقاومت تثبیت کند و از نظر تحلیل نظری تارگت بعدی بر روی ۷۳٫۰۹ دیده می شود که این تارگت برای سه ماهه پایانی سال کمی دور از ذهن به نظر می رسد و بهتر است در این مدت حد تارگت را در نزدیکی سطح ۶۵٫۸۰ در نظر گرفت. تحلیل و بررسی ساختار امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال هدف افزایشی ۶۳٫۶۷ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج C قرار گرفته است.

این بررسی بیانگر آن است که موج A از سه موج کوچک تر تشکیل شده است که موج سوم یعنی موج (c) از نظر طولی به اندازه ۶۱٫۸ درصد از موج (a) بوده است. چنین رابطه ریاضی را می توان برای رابطه بین موج C و موج A بکار برد که نشاندهنده استمرار موج C به اندازه ۰٫۶۱۸ درصدی از موج A یعنی تا سطح ۶۳٫۶۷ می باشد.

در نمودار نفت برنت دریای شمال موج C از تعداد زیادی موج های کوچک شکل گرفته است و براساس ساختار موج (-a-) این موج C تا زمانیکه به سطح مقاومت ۶۳٫۶۷ نرسیده بعید است وارونه شود یا با یک موج اصلاحی عمیقی مواجه شود. لازم به ذکر است در این مدت در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۵۵٫۵۱ که هم اکنون تبدیل به حمایت قیمت در چارت روزانه شده است منجر به کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۵۱٫۰۱  دلار در هر بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال لندن