تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری تا سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی واگرایی افزایشی در اندیکاتور روزانه RSI  ، امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

در چارت پایین واگرایی افزایشی بوجود آمده در نمودار روزانه به معنای آن است که قیمت به پایان روند نزولی خود رسیده است و بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت در موج C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال تارگت نزولی ۹۰٫۲۵۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) موقتا نقض شده است و تنها در صورتیکه قیمت به پایین سطح حمایت ۹۱٫۳۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج C) برسد مجدد مورد توجه فروشندگان دلار آمریکا قرار خواهد گرفت که این سناریو کمی بعید به نظر می رسد.

براساس آن چیزی که در نمودار روزانه زیر دیده می شود و مخصوصا با توجه به بیانیه شدید الحن روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا و اشاره به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری در حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۱۶۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در سایر تحولات پس از آنکه آنگلا مرکل، برای چهارمین دور متوالی در انتخابات پارلمانی آلمان به پیروزی رسید، اما مشخص شد که میزان حمایت از حزب راست افراطی در این انتخابات افزایش یافته ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا برای اولین بار در طی ۱ ماهه گذشته به پایین سطح ۱٫۱۸۰۰ کاهش یافت و این حرکت نزولی بیشتر به خاطر نگرانی سرمایه گذاران از ماهها مذاکرات ائتلاف در آلمان است که می تواند به اقتصاد اروپا ضربه بزند و یکپارچکی منطقه اروپا را دشوارتر کند.

در تقویم اقتصادی این هفته، سخنرانی های متعددی از اعضای بانک مرکزی آمریکا به چشم می خورد که در میان آنها سخنرانی دادلی، اوانس، برینارد، فیشر ، هاکر و از همه مهمتر یلن می تواند تعیین کننده جهت وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا و مباحث مرتبط با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باشد.

امروز سرمایه گذاران منتظر اظهارات یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد تورم ، عدم اطمینان و سیاست های پولی آمریکا هستند که قرار است در کلیولند ایالات متحده آمریکا سخنرانی ایراد کند و این خبر در کنار ضریب اطمینان مصرف کنندگان (پیش بینی بازار ۱۲۰٫۰۰ ، رقم قبلی ۱۲۲٫۹) و فروش خانه های نوساز ایالات متحده (پیش بینی بازار ۵۸۸۰۰۰ واحد، رقم قبلی ۵۷۱۰۰۰ واحد) در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران می تواند محرّکی برای تعیین جهت حرکت دلار آمریکا باشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف های افزایشی بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا