تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به سوی سطح حمایت ۱۲۵۲ کاهش یابد و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۷۳ می شود در غیر این صورت ممکن است در سه ماهه پایانی سال جاری در نزدیکی منطقه ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ با حمایت روبرو شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت سطح مقاومت مهم قیمت اونس طلا را بر روی ۱۳۷۹ نشان می دهد که دوباره مانع از استمرار روند افزایشی قیمت از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) شده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا بعد از برخورد به این سطح مقاومت اصلاح عمیقی داشته است و هر چند هنوز مشخص نیست چقدر این موج اصلاحی و نزولی امتداد خواهد داشت اما احتمال کاهش قیمت به سطح ۱۲۵۲ زیاد است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این الگوی قیمتی که از سطح ۱۰۴۵ بعد از کاهش قیمت از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) شکل گرفته است بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) می باشد و این الگو به هدف ۱۱۷۳ اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال این کاهش قیمت به عنوان یک موج پول بک (Pullback) به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و به باور ما این خط روند در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۳۵ قرار دارد و تا زمانیکه قیمت اونس طلا به منطقه حمایت ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ نرسیده است احتمال تشکیل حرکت افزایشی قوی از نرخهای فعلی بعید به نظر می رسد.

بنابراین در حرکت نزولی چنانچه در سه ماهه آینده سطح حمایت ۱۲۵۲ با قدرت شکسته شود تارگت بعدی ۱۱۷۳ خواهد بود در غیر این صورت ممکن است قیمت جهانی اونس طلا در منطقه ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ با حمایت روبرو شود. لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۵ که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد موجب تقویت قیمت به سطح ۱۳۷۹ می شود.

از نظر تحلیل بنیادی واکنش بازار به سخنان روز گذشته جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا که از احتمال افزایش تدریجی نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر سال جاری خبر داد، منجر به سقوط شدید قیمت جهانی اونس طلا شده است و در واقع بعد از سخنان دیروز جانت یلن، اونس طلا همه رشد قیمت ناشی از بحران کره شمالی که در اوایل معاملات روز دوشنبه در سشن آمریکا به دست آورده بود را از دست داد.

یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی دیروز خود در کلیولند اعلام کرد که نگه داشتن نرخ بهره تا زمانیکه نرخ تورم به سطح %۲ نرسیده است یک نوع بی احتیاطی خواهد بود و رویکرد تدریجی افزایش نرخ بهره به ویژه در شرایط ضعیف تورم و خنثی بودن نرخ مناسب است. از نظر ایشان نرخ تورم آمریکا ممکن است در واکنش به شرایط قوی بازار کار بیشتر از آنچه که پیش بینی شده با افزایش روبرو شود.

در همین حال رئیس جدید بانک فدرال آتلانتا رافائل باستیک اظهار داشت که با توجه به نشانه های از افزایش ریسک تورم، رشد نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر مناسب است و براساس نرخ رشد اقتصادی انتظار می رود که نرخ تورم با افزایش روبرو شود و ایشان بیش از حد در مورد حباب قیمت دارایی نگران نیست و به اعتقاد رافائل باستیک رویکرد تدریجی برای افزایش نرخ بهره مناسب است.

در پی اظهارات یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا و رئیس جدید بانک فدرال آتلانتا آمریکا، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۸۱٫۴ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۲ – ۱۳ دسامبر به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد. باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا با تارگت های ۱۲۸۰ و ۱۲۷۶ می کند.

امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هرچند اخبار مهمی در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران همچون سفارشات خالص کالاهای بادوام (پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۰٫۶) و سفارشات کالاهای بادوام (پیش بینی بازار %۱٫۰۰ ، رقم قبلی %۶٫۸-) و در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های معوقه آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵- ، رقم قبلی %۰٫۸-) را داریم اما به نظر می رسد که بازار جهت کاهشی خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان نزولی اونس طلا را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار قیمت جهانی اونس طلا اضافه خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا