تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری صعود کند و با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ سیگنال خرید صادر کرده است که این حرکت صعودی را بررسی واگرایی افزایشی در اندیکاتور روزانه RSI  ، امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

در چارت پایین واگرایی افزایشی بوجود آمده در نمودار روزانه به معنای آن است که قیمت به پایان روند نزولی خود رسیده است و بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت در موج C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال تارگت نزولی ۹۰٫۲۵۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) نقض شده است و تنها در صورتیکه قیمت به پایین سطح حمایت ۹۱٫۳۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از موج C) برسد مجدد مورد توجه فروشندگان دلار آمریکا قرار خواهد گرفت که این سناریو با توجه به افزایش اخیر شاخص دلار آمریکا بعید به نظر می رسد.

براساس آن چیزی که در نمودار روزانه زیر دیده می شود و مخصوصا با توجه به بیانیه شدید الحن هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی دیشب یلن رئیس بانک فدرال و اشاره به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۹۳٫۰۸۶ موجب تقویت قیمت دلار آمریکا به سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۱۶۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در واقع ارزش دلار آمریکا به دلیل اظهارات تند دیشب یلن رئیس بانک فدرال و تاکید ایشان بر ضرروت افزایش تدریجی نرخ بهره در برابر ارزهای اصلی بازار با افزایش روبرو شده است. ارزش یورو به خاطر عدم اطمینان سیاسی پس از انتخابات پارلمانی آلمان به شدت کاهش یافته است.

جانت یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در سخنرانی دیشب خود اعلام کرد که به رغم عدم اطمینان از مسیر نرخ تورم، بانک فدرال باید نرخ بهره خود را به صورت تدریجی افزایش دهد و این یک نوع بی احتیاطی است که نرخ بهره را تا رسیدن نرخ تورم به هدف %۲ ثابت نگه داریم.

تمایلات سرمایه گذاران نسبت به یورو با توجه به افزایش حمایت از حزب راست افراطی و کاهش حمایت از احزاب سنتی در انتخابات یکشنبه در آلمان رو به کاهش یافت و این مساله باعث شده است تا آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در تلاش برای تشکیل یک دولت ائتلافی باشد. دولت اسپانیا نیز اعلام کرده است که تنش ها در کاتالونیا افزایش یافته است.

قرار است اول اکتبر در کاتالونیا رفراندومی برگزار شود و در صورت رای مثبت مردم، کاتالونیا از اسپانیا جدا خواهد شد. این رفراندوم از سوی دولت مرکزی اسپانیا غیر قانونی اعلام شده و در چند روز اخیر سعی شده تمام فعالیت های مربوط به این موضوع در کاتالونیا متوقف شود. در واکنش به این تحولات ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا در نرخهای پایین ۱٫۱۷۹۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) تثبیت شده است و تارگت های نزولی ۱٫۱۶۶۱ (کمترین سطح ۱۷ اوت ۲۰۱۷) و ۱٫۱۶۱۱ (کمترین سطح ۲۶ جولای ۲۰۱۷) را نشانه گرفته است.

امروز توجه بازار به اعلام طرح برنامه مالیاتی دولت ترامپ و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا معطوف شده است. این طرح در طی شش ماهه گذشته توسط کاخ سفید و جمهوری خواهان کنگره آمریکا در پشت درهای بسته صورت گرفته است و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار همکاری دوجانبه در مورد اصلاحات مالیاتی شده است. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف های افزایشی بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا