تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح ۱۲۸۲ به ترتیب به سطوح ۱۲۷۶ و ۱۲۷۱ کاهش یابد و هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۹۱ و ۱۲۹۳ خواهد بود. برای قیمت جهانی اونس طلا قبلا اشاره شد، پیش بینی می شود در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به سوی سطح حمایت ۱۲۵۲ کاهش یابد و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۷۳ می شود در غیر این صورت ممکن است در سه ماهه پایانی سال جاری در نزدیکی منطقه ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ با حمایت روبرو شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت سطح مقاومت مهم قیمت اونس طلا را بر روی ۱۳۷۹ نشان می دهد که دوباره مانع از استمرار روند افزایشی قیمت از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) شده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا بعد از برخورد به این سطح مقاومت اصلاح عمیقی داشته است و هر چند هنوز مشخص نیست چقدر این موج اصلاحی و نزولی امتداد خواهد داشت اما احتمال کاهش قیمت به سطح ۱۲۵۲ زیاد است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این الگوی قیمتی که از سطح ۱۰۴۵ بعد از کاهش قیمت از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) شکل گرفته است بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) می باشد و این الگو به هدف ۱۱۷۳ اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال این کاهش قیمت به عنوان یک موج پول بک (Pullback) به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و به باور ما این خط روند در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۳۵ قرار دارد و تا زمانیکه قیمت اونس طلا به منطقه حمایت ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ نرسیده است احتمال تشکیل حرکت افزایشی قوی از نرخهای فعلی بعید به نظر می رسد.

بنابراین در حرکت نزولی چنانچه در سه ماهه آینده سطح حمایت ۱۲۵۲ با قدرت شکسته شود تارگت بعدی ۱۱۷۳ خواهد بود در غیر این صورت ممکن است قیمت جهانی اونس طلا در منطقه ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ با حمایت روبرو شود. لازم به ذکر است در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۵ که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد موجب تقویت قیمت به سطح ۱۳۷۹ می شود.

همانطور که دیروز اشاره شد، در شرایطی که انتظار ۰٫۲۵ درصد افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا تا پایان سال را داریم و حتی گمانه زنیهایی در رابطه با سه مرحله افزایش نرخ بهره دیگر برای سال آینده وجود دارد آیا راهی جز تضعیف اونس طلا باقی می ماند؟

تنها علت تقویت اونس طلا در موجی که روز دوشنبه تا سطح ۱۳۱۳ ایجاد شد تنش لفظی میان آمریکا و کره شمالی و پناه آوردن سرمایه گذاران به یک مامن امن بود اما با قوّت گرفتن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال اولا تقاضا برای خرید طلا کاهش می یابد و دوما سرمایه ها به سما ارزها و داراییهای با بهره بیشتر نظیر سهام حرکت می کنند، بنابراین می بینیم که بالا رفتن انتظارات در رابطه با افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو و رشد شاخصهای سهام آمریکا از دو جهت به اونس طلا لطمه می زند و این سناریوی حاکم بر بازار در این روزهاست.

از این رو خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار مطرح است، امتداد حرکت کاهشی قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای ۶ هفته گذشته است. گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر سال جاری و رشد بازار سهام آمریکا، از دلایل تمایل معامله گران برای فروش طلا است. در گزارش تحلیلی قبلی گفته شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برنامه ای برای کاهش شدید مالیاتی را به عنوان بخشی از تلاش جمهوری خواهان در زمینه اصلاح نظام مالیاتی آمریکا معرفی کرد که این مساله قیمت جهانی اونس طلا را در نزدیکی پایین ترین سطح شش هفته گذشته قرار داده است.

امیدواری سرمایه گذاران به طرح اصلاحات مالیاتی آمریکا همچنان باعث رشد دلار آمریکا به نزدیکی بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته در مقابل ارزهای اصلی بازار شده است و این امید وجود دارد که پیشرفت در اصلاحات مالیاتی ترامپ حاصل شود. چارچوبی که دونالد ترامپ و جمهوری خواهان اعلام کرده اند کاهش مالیات شرکت ها از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد می باشد که این طرح باید در کنگره آمریکا به تصویب برسد.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص تعدیل خالص مخارج مصرف شخصی، شاخص مصارف شخصی، شاخص درآمدهای شخصی، شاخص مدیران خرید شیکاگو و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا