تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۶۶ و ۱۲۶۰ کاهش یابد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۶ نشان داده است. همانطور که در چارت یک ساعته مشخص است این سطح حمایت ۱۲۷۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۳۴ (بالاترین سطح ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار داشت که شکسته شد.

از نظر تحلیل تکنیکال براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطح ۱۲۶۶ حرکت خواهد کرد و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت تا سطح ۱۲۶۰ خواهد شد.

براساس تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تارگت نزولی بعدی بر روی سطح ۱۲۶۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) قرار دارد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۸۲ خواهد بود.

لازم به ذکر است برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در سه ماهه آخر سال میلادی جاری به سوی سطح حمایت ۱۲۵۲ کاهش یابد و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۷۳ می شود در غیر این صورت ممکن است در این مدت در نزدیکی منطقه ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ با حمایت روبرو شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت سطح مقاومت مهم قیمت اونس طلا را بر روی ۱۳۷۹ نشان می دهد که دوباره مانع از استمرار روند افزایشی قیمت از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) شده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا بعد از برخورد به این سطح مقاومت اصلاح عمیقی داشته است و هر چند هنوز مشخص نیست چقدر این موج اصلاحی و نزولی امتداد خواهد داشت اما احتمال کاهش قیمت به سطح ۱۲۵۲ زیاد است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این الگوی قیمتی که از سطح ۱۰۴۵ بعد از کاهش قیمت از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) شکل گرفته است بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) می باشد و این الگو به هدف ۱۱۷۳ اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال این کاهش قیمت به عنوان یک موج پول بک (Pullback) به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و به باور ما این خط روند در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۳۵ قرار دارد و تا زمانیکه قیمت اونس طلا به منطقه حمایت ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ نرسیده است احتمال تشکیل حرکت افزایشی قوی از نرخهای فعلی بعید به نظر می رسد.

بنابراین در حرکت نزولی چنانچه در این مدت سطح حمایت ۱۲۵۲ با قدرت شکسته شود تارگت بعدی ۱۱۷۳ خواهد بود در غیر این صورت ممکن است قیمت جهانی اونس طلا در منطقه ۱۲۵۲ و ۱۲۳۵ با حمایت روبرو شود. لازم به ذکر است در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۵ که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد موجب تقویت قیمت به سطح ۱۳۷۹ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال با توجه به افزایش دلار آمریکا در بازارها و رشد شاخصهای سهام آمریکا، قیمت جهانی طلا در غیاب معامله گران چینی که تعطیلات را به فعالیت در بازار ترجیح داده اند، حرکت کاهشی را موجب گردیده و به کمترین نرخهای ۷ هفته گذشته کاهش یافته است و این در حالی است که انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال جاری منجر به کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا شده است.

قیمت جهانی اونس طلا در ماه سپتامبر بزرگترین کاهش ماهیانه خود را در سال جاری ثبت کرد. بازارهای سهام با رشد شاخص روبه‌رو شده اند تا خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها به کاهش قیمت‌ ها در بازار طلا کمک کند. در این میان تعطیلات بازار چین نیز بر میزان تقاضای فیزیکی بزرگ ‌ترین واردکننده طلا در جهان اثر گذاشته است.

این هفته بازارهای چین تعطیل هستند و معامله گران چینی در بازار حضور ندارند و این مساله نیز می تواند اونس طلا را در حرکت نزولی نگه دارد. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند.

یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز در سخنرانی اخیر خود انتظارات نرخ بهره ای را تقویت کرد و پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال فیلادلفیا نیز روز جمعه بر لزوم افزایش یک مرحله ای نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری و سه مرحله دیگر در سال آینده تاکید کرد که منجر به کاهش قیمت جهانی طلا شده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا ISM (پیش بینی بازار ۵۸٫۰۰ ، رقم قبلی ۵۸٫۸) در ماه سپتامبر اعلام می شود و آقای رابرت کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس آمریکا سخنرانی ایراد خواهد کرد و در مجموع تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی یا تشدید تنش های ژئوپولیتیکی میان آمریکا و کره شمالی نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم.

در خبر دیگر طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC) که جهت گیری فعالان بورس سلف آمریکا در هفته گذشته را نشان میدهد قرارداد خالص خرید طلا در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ با ۲۳۵۰۰- قرارداد کاهش از ۲۳۶۱۰۰ قرارداد به ۲۱۲۶۰۰ قرارداد کاهش یافت. بدین دلیل حرکت قیمت جهانی اونس طلا نزولی است و با توجه به شکسته شدن سطوح حمایت ۱۲۸۰ و ۱۲۷۶ روندی نزولی را به ترتیب به سطوح ۱۲۶۶ و ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است این هفته گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود.

هر چند بر این ماه پیش بینی می شود رشد اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه سپتامبر به دلیل طوفان هاروی و ایرما کاهش یابد و از رقم قبلی ۱۵۶۰۰۰ به حدود ۱۰۰۰۰۰ تقلیل یابد اما نکته قابل توجه و مهمی که در این گزارشها باید بدان توجه شود، قوی بودن رشد اقثصادی در ایالات متحده و ادامه روند افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو است و نشان دهنده آن است که اقتصاد این کشور همچنان در حال توسعه می باشد و این موضوع می تواند در نهایت به افزایش مجدد نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال جاری و کاهش قیمت جهانی اونس طلا بیانجامد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا