تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در نزدیکی منطقه ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ با حمایت جدّی روبرو شود و بعد از لمس این منطقه اصلاح کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن و واگرایی افزایشی اندیکاتور MACD در تایم فریم یک ساعته نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج C از سطح ۱۳۱۳ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی از ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به واگرایی افزایشی در اندیکاتور MACD در تایم فریم یک ساعته به نظر می رسد معامله گران از موج نزولی اونس طلا خسته شده اند و احتمال اینکه از نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ قیمت شروع به حرکت اصلاحی کند، وجود دارد.

لازم به ذکر است برای امروز اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۲۷۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) دیده می شود که در صورت شکست موجب افزایش به ترتیب به سطوح ۱۲۸۶ و ۱۲۹۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی) می شود.

قیمت جهانی اونس طلا تحت فشارهای نزولی به پایین ترین نرخهای ۷ هفته گذشته قرار گرفته است و صعود شاخص های سهام بازار وال استریت و افزایش ارزش دلار آمریکا در بازار و ادامه گمانه زنی های بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال جاری ۲۰۱۷ قیمت جهانی طلا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

با این حال برای ادامه حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا باید با احتیاط عمل کرد و در چنین شرایطی که بازار نیز تشنه کسب سود (Profit taking) از فروش طلا است تنها یک خبر از تشدید تنش میان آمریکا و کره شمالی می تواند خیال خریداران از نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ را آسوده کند و این روزها که این مسئله از ذهن بازیگران مارکت دور شده ممکن است با انتشار یک خبر از تنش های ژئوپولیتیکی فرصتی برای یک موج اصلاحی بوجود آورد.

اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل تکنیکی بازار را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر عوامل بنیادین با خطوط مهم در تایم فریم های بالا مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکی اشاره داشته باشیم. واقعیت اینست که اونس طلا به حمایتهای مهمی نزدیک شده است و ممکن است از منطقه حمایت ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود. در نمودار یک ساعته اونس طلا شاهد تشکیل یک واگرایی بین قیمت و اندیکاتور MACD در تایم زمانی ۱ ساعته هستیم و می توان انتظار یک توقف در روند نزولی قیمت را داشت.

در تایم فریم یک ساعته هم اکنون در بالای منطقه ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ بسر می بریم و گذر از این منطقه حمایت حداقل برای کوتاه مدت معنی و مفهوم بسیار دارد که ممکن است کار چندان آسانی نباشد. این احتمال وجود دارد که در ابتدا حرکت نزولی تا نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ صورت بگیرد و پس از آن حرکت اصلاحی و صعودی آغاز شود.

از منظر تحلیل بنیادی نیز رئیس ‌جمهور آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه این کشور که خواستار گفت ‌وگو با کره شمالی شده بود گفت که او دارد وقتش را تلف می‌کند و دوشنبه هفته گذشته بود که کره شمالی اعلام کرد اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را اعلام جنگ علیه کشورش تلقی می‌کند.

کاخ سفید بار دیگر مذاکره با کره شمالی بر سر برنامه هسته ای و موشکی به جز گفتگو درباره سرنوشت آمریکایی های زندانی در این کشور را رد کرد. به نظر می رسد کاخ سفید باز هم قصد دارد سخنان رکس تیلرسون را مورد انتقاد و سرزنش قرار دهد؛ تیلرسون پیش از این گفته بود، واشنگتن با پیونگ یانگ درمورد برنامه هسته ای و موشکی این کشور ارتباط و گفتگوی مستقیم دارد.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم سطوح ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ نقش حمایت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت قیمت باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۲۷۸ و هدف بعدی نرخ ۱۲۸۶ خواهد بود. در تقویم اقتصادی امروز خبر خاصی منتشر نمی شود و تنها ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آقای جرومی پاول فرماندار بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد داشت. در نمودار اونس طلا، روند احتمالی حرکت آتی آن و هدف بعدی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا